Een voorstel voor zo’n passage stuurt de Bovag-afdeling nog deze week naar alle Nederlandse importeurs en dealerverenigingen. Het aandeel van de onafhankelijke autobedrijven in de nieuwverkoop personenauto’s in 2009 was 4,6 procent. Bij bestelauto’s was het marktaandeel in 2009 zelfs 11,4 procent. Voorzitter Bertho Eckhardt van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven: "Nieuwverkoop door onafhankelijke autobedrijven is een feit en gebeurt op serieuze schaal. In 2009 ging het om bijna achttienduizend personenauto’s. Als je de onafhankelijke autobedrijven samen als een merk zou beschouwen, dan stonden we in 2009 op de achtste plek in de merkentoptien van personenauto’s en bij de bestellers zelfs in de topdrie."  Eckhardt brengt de boodschap erg positief, want je kunt met evenveel recht zeggen dat het gemiddelde per universeel dus ongeveer vijf nieuwe auto’s per jaar is.  

 

Volgens Eckhardt wordt nu soms stiekem gedaan over de nieuwverkoop, alsof het iets illegaals betreft. "Onzin natuurlijk. Bij een enkel merk is het al goed geregeld, maar bij vele nog niet. En dat terwijl dealers en onafhankelijke bedrijven in de praktijk vaak heel goed samenwerken in hun regio. We willen de importeurs helpen het overal goed te regelen, zodat een onafhankelijk bedrijf zélf de factuur naar zijn klant kan sturen. Dat is niet meer dan logisch en het kan wettelijk ook gewoon. We gaan ze daarbij helpen door een kant en klare passage voor de dealercontracten én een model-eindgebruikersverklaring toe te sturen. Uiteraard sturen we die ook aan de dealerverenigingen toe. In feite helpen we importeurs op deze manier aan extra omzet. Wie niet meedoet, mist gewoon de boot. We helpen ze met die passage en die eindgebruikersverklaring ook nog eens om hun netwerk dicht te houden."

 

De universelenclub BOA verwacht dat de verkoop van nieuwe auto’s door zijn leden de komende jaren zal toenemen. Eckhardt: "Door het vervallen van de block exemption regulation in 2013 zal de neiging van fabrikanten heel groot zijn om hun netwerk door middel van strikte afspraken en harde franchise stevig op slot te gooien en stevige afnameverplichtingen op te leggen. Dat biedt kansen voor nauwere samenwerking tussen merkdealers en onafhankelijke bedrijven in een bepaald rayon. Ik sluit niet uit dat fabrikanten en importeurs het onafhankelijke kanaal hard nodig zullen hebben om voor alle nieuwe auto’s een koper te vinden."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding