Dit is de belangrijkste conclusie uit het onderzoek van Clem Dickmann van Aumacon, dat hij presenteerde op een seminar van AM op Autoprofessioneel in Hardenberg. Volgens Dickmann lijkt beter te gaan met de automobielsector en parallel daarmee neemt het financieel rendement van autobedrijven weer toe. Maar schijn bedriegt. De voor de winstgevendheid van de sector belangrijke aftermarket loopt gevaar door tal van nu nog sluimerende ontwikkelingen, aldus Clem Dickmann van Aumacon. "De aanwas van nieuwe auto’s bestaat nu hoofdzakelijk uit kleine, onderhoudsarme auto’s, die in de meeste gevallen pas over vier jaar weer voor een eerste apk in een werkplaats verschijnen. Voeg dat bij de constant  toenemende productkwaliteit en de daarmee samenhangende verlenging van de garantietermijn en onderhoudsintervallen en het is duidelijk dat voor de langere termijn de onderhoud- en reparatieconsumptie per voertuig zal afnemen."

 

Maar er zijn meer ontwikkelingen die de aftermarket parten gaan spelen. Bijvoorbeeld de veranderende samenstelling van het Nederlandse bevolking. Dickmann: "In de aankomende jaren zal de beroepsbevolking in ons land al gaan dalen. Daarmee zal ook het zakelijk wagenpark afnemen  en juist die auto’s zorgen voor een goede vulling van de werkplaatsen van merkdealers en schadebedrijven." Op wat langere termijn – zo omstreeks 2035 – gaat zelfs de totale bevolking in omvang afnemen, zo blijkt uit demografische voorspellingen. "Ondertussen verandert de attitude van de autogebruiker. Op de eerste plaats neemt autogebruik per auto langzaam af. En met name jongeren zien steeds vaker af van de aanschaf van een auto en kiezen voor alternatieve vervoersvormen dan wel autohuur. Gebruik in plaats van bezit."

 

Aumacon verwacht dat het nationale wagenpark al in binnen drie jaar aan een geleidelijke, natuurlijke afbouw gaat beginnen. Dickmann: "Het aantal bestelauto’s is in 2009 al verminderd, personenauto’s zullen spoedig volgen."

 

Meer over dit onderzoek in AM 19 van 28 oktober