Het concept moet zorgen dat in de showroom altijd een actuele prijslijst ligt. Nu nog ontbreken vaak naw-gegevens van de dealer of wijzigingen die het gevolg zijn van wetgeving. Bovendien worden veranderingen veelal aangebracht met een pen, wat afbreuk doet aan de uitstraling van productbrochures. Soms belanden verouderde prijslijsten in de papierbak, soms zijn ze gewoon op.

Volgens Hector Joele, sales & marketing directeur van WK Automotive, kunnen dealers dankzij cyclische prijslijsten’ tot dertig procent besparen op hun productie. Via een portal kan iedere partij in het proces zijn meest actuele informatie plaatsen. Behalve het beheer van de database verzorgt WK Automotive ook de opmaak van de prijslijst, de productie en voorbereiding van de distributie. Op vaste, af te spreken momenten in het jaar (meestal maandelijks) wordt een nieuwe run gedraaid. Flexibiliteit is het sleutelwoord. Heeft een merkdealer veel klanten voor grijs kenteken, dan gaan méér prijslijsten van die variant de deur uit. Behalve op modelniveau kan ook op dealerniveau worden gedifferentieerd: een grote vestiging krijgt meer exemplaren dan een kleine. Is er een huisshow, dan kunnen de aantallen eenmalig omhoog. Tot twee weken tevoren kan een tussenrun geproduceerd worden.

Meer hierover in de bijlage Oliebollen, komende vrijdag bij AM.