"Soms was het alleen de tank leegpompen maar bij andere auto’s moesten complete onderdelen worden vervangen", zegt woordvoerder Wim van de Wiel van Shell. Precies 75 automobilisten tankten op 2 april 2010 benzine bij Shell aan de Eisenhowerlaan in Alphen aan den Rijn. Dachten ze. Want er stroomde geen Euro 95 in hun tank, maar een mengel van benzine en diesel. De chauffeur van de Shell-tankwagen vulde ’s nachts de ondergrondse Euro 95-reservoir met dieselolie. De automobilisten die dit mengsel de volgende morgen tankten, konden nog wel wegrijden maar hoorden hun motor even later eerst stotteren en toen afslaan.

Ford-garage Van Bunningen in Alphen aan den Rijn kreeg acht auto’s met diesel in de benzinetank binnen. Monteur Kees Roeleveld: "Via de Wegenwacht zijn ze hierheen gesleept. Bij de eerste hadden we absoluut niet in de gaten wat er mis was. Na lang zoeken kwamen we erachter dat er diesel in de tank zat." Het verhelpen van het euvel kost al gauw zo’n vier uur werk. "De benzinetank moet leeg. Als dat niet met pompen lukt, moet hij eraf." Niet alleen de tank moet schoon, ook de benzineleidingen en de verstuivers van de brandstofinstallatie. "Het probleem is dat in diesel veel vet zit. Dat slaat op de bougies, waardoor ze verstopt raken", zegt Robbert van Velzen van het Motorhuis in Alphen aan den Rijn. Deze garage kreeg twaalf tot vijftien auto’s binnen met verkeerde brandstof in de tank.

De 75 gedupeerden zijn binnen 24 uur benaderd door een schadeafwikkelingsbedrijf, beweert Wim van de Wiel van Shell. "Wij zijn naar mijn mening zeer coulant met hen omgegaan. Ze kregen volledig buiten hun schuld de verkeerde brandstof in hun tank dus Shell heeft de schade die daardoor is ontstaan compleet vergoed. Tot aan een vervangende auto aan toe." Volgens Van de Wiel gebeurt het slechts af en toe dat er brandstof door de leverancier wordt verwisseld. "Op de 140 duizend bevoorradingen per jaar komt het hooguit één keer voor. Soms gebeurt dat op het brandstofdepot, meestal op het tankstation zelf." En zijn uitsmijter: "Het gebeurt veel vaker dat de klanten zelf de fout ingaan door de verkeerde brandstof te tanken."