Deze maand begint Joosten met de verkoop van nieuwe auto’s via de website Auto.nl. Joosten: "Op dezelfde manier zoals je boeken bij bol.com koopt. Je kunt de auto bekijken, opties toevoegen, prijs en levertijd bekijken en de auto online bestellen. Het hele proces kun je online doen. Je haalt de auto op in ons afleveringscentrum in Breukelen en we gaan leveren via Bovag-voorwaarden."Toyota-dealer Gert Kooijman heeft verschillende vestigingen in de omgeving van Breukelen, maar ervaart het initiatief van zijn importeur niet als concurrerend. "Er is uitvoerig over de kwestie gesproken in de Toyota Dealer Associatie Holland. We waren ervan op de hoogte." Dat Louwman in de internetretail stapt, is volgens Gert Kooijman ‘zijn goede recht’. Louwman Groep stapte pas geleden ook in de scootmobielen door Welzorg over te nemen.  

 

Joosten weet dat hij niet de eerste is die nieuwe auto’s via het internet gaat verkopen. Dat is volgens hem inherent aan de nieuwe ontwikkelingen op internet. Joosten: "In de tijd van ING/Freeler hadden wij al bloggers. We noemden ze freejays. Voor elke doelgroep hadden we een blogger: voor kleine kinderen, voor jongens van elf, voor moeders, voor jonge mensen van 20 tot 25, voor muziekliefhebbers, enzovoorts. Het werkte niet. Wat nu heel gewoon is, was in 1999 niet gewoon. We waren veel te vroeg. Dat zie je op internet vaker. Je ziet nu initiatieven op internet, die er vijf jaar geleden al waren. Maar die maken nu pas opgang."

 

Marque Joosten zette zijn eerste internetstap in 1998 met de gratis internetprovider Freeler. Dat werd verkocht aan KPN en Joosten zette toen Funda op, de eerste huizenverkoopwebsite in de wereld. En in 2008 is Joosten zich in de auto’s gaan verdiepen. Zomoto.nl geeft te koop aangeboden auto’s van bijvoorbeeld Marktplaats, Autoscout24, Speurders.nl en autokopen.nl.

 

Meer hierover in Automobiel Management nummer 1 van 14 januari

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding