De verkopen van het Zweedse merk zijn sinds 2004 in de VS in een neerwaartse spiraal terechtgekomen. Destijds werden nog bijna 140 duizend auto’s verkocht, terwijl het afgelopen jaar de teller onder 54 duizend exemplaren bleef steken, terwijl concurrenten in het premiumsegment, zoals BMW en Mercedes, juist meer auto’s verkochten. Volvo biedt in de VS evenveel modellen aan als Volkswagen, maar VW verkocht in 2010 ruim een kwart miljoen auto’s in Amerika.

Volgens Dough Speck, het hoofd van Volvo USA, moet het merk waarschijnlijk terug naar vijf of zes modellen. Al in december was besloten de V50 stationwagen niet meer te voeren omdat dit type auto in Amerika al jaren uit de gratie is. Het is aannemelijk dat met name de nieuwe S60 en de cross-overs XC60 en XC90 in het programma blijven. Of dat het geval zal zijn met de kleine C30 is nog maar de vraag.

Naar verwachting zal de S60 de XC60 dit jaar inhalen als bestverkochte model op de Noord-Amerikaanse markt. Het gebrek aan een hybride variant breekt het merk op, omdat Volvo-klanten verreweg het meest groen georiënteerd zijn van alle Amerikaanse klanten. In Detroit liet Volvo een gecrashte C30 Electric zien om te bewijzen dat de toekomstige elektrische Volvo ook veilig zal zijn.