Een groot deel van de nieuwverkopen zijn auto’s in het a-segment van kleine auto’s, waarop minder marge zit. De populariteit van de energiezuinige kleine auto’s, dankzij overheidsbeleid met lagere bpm en nultarief voor wegenbelasting, bracht ook verschuivingen in de gebruikteautomarkt teweeg. Prijsaanpassingen zetten de marge op gebruikt onder druk.

Daartegenover staan kosten, vooral vaste kosten, waarvan bijsturing op korte termijn moeilijk is. Vooralsnog draagt de aftersalesafdeling nog stevig bij aan het rendement, stellen de economen van de Rabobank. Ook al leiden grotere onderhoudsintervallen van nieuwe personenauto’s en de wijzigingen in apk-wetgeving tot een afnemend werkplaatsaanbod.

De krimpende onderhoudsmarkt, de grote concurrentie en andere turbulente ontwikkelingen moeten dealers opvangen door betere klantsegmentering, specialisatie en heroriëntatie op huisvesting. ‘Ook verbreding van dienstverlening door samenwerking aan te gaan op gebieden als schadeherstel, lease, verzekeringen en mobiliteit kan bijdragen aan herstel van het rendement.’ De concurrentie op de aftersalesmarkt neemt sterk toe, zegt de bank. Alternatieve aandrijfsystemen en de vraag naar kleinere auto’s eisen aanpassing in het retailnetwerk.

 

Er zijn volgens de Rabo-economen ook kansen:

-Nieuwe elektronische toepassingen en toenemende complexiteit in auto’s leidt tot meer elektronische storingen en stelt eisen aan uitrusting en opleiding.

-Door het gemiddeld ouder wordende wagenpark neemt de vervanging van onderdelen toe.

-Aanpassing van bpm-regels stimuleert de export van gebruikte auto’s.

-Fleetowners en leasemaatschappijen gaan de stroom van reparatie en onderhoud sturen.

Daarin zit wel een bedreiging voor merkdealers: ook fastfitters betreden dit marktsegment.

 

Ook het ING Economisch Bureau bond in zijn nieuwste rapport over de autoretail dealers op het hart om te downsizen, herstructureren, en dealernetwerken te verkleinen.