Dat neemt niet weg dat de nieuwe Avant praktisch is met een bagageruimte van 565 liter, die kan worden uitgebreid tot 1.680 liter. De auto heeft net als de sedan een 69 mm langere wielbasis (2,91 m), is 19 mm breder en 1 mm korter. Hij groeide weliswaar in de hoogte met 12 mm, voornamelijk omdat hij op grotere banden staat: buitendiameter nu 690 mm, tegen 660 mm van die van zijn voorganger. Van de Avant, die in 1977 debuteerde als Audi 100, zijn sindsdien 1,3 miljoen exemplaren verkocht. Tegenwoordig is zestig procent van de A6 een Avant, die daarmee de succesvolste zakencombi in Europa is, met Duitsland als belangrijkste markt.
De nieuwe Avant heeft ledverlichting voor en achter en kan worden besteld met een elektrisch bediende achterklep, die wordt geopend door de voet langs de achterkant van de auto te bewegen. Het maximum aanhangergewicht bedraagt 2.100 kg. De carrosserie van het nieuwe model bestaat nu voor een kwart uit aluminium, wat een gewichtsbesparing heeft opgeleverd van zo’n dertig kilo. Afhankelijk van de motorvariant weegt de auto in totaal tot zeventig kilo minder dan zijn voorganger.
Voor de nieuwe Avant zijn zes direct ingespoten motoren beschikbaar, de 2.0 TDI met 177 pk, de 2.8 FSI V6 met 204 pk en de 3.0 TFSI met supercharger die 300 pk levert. De TDI V6 diesel is er met 204 pk, 245 pk en vanaf oktober leverbaar met de twinturbovariant met 313 pk. Dankzij een startstopsysteem voor alle modellen en een vernieuwd motormanagement komt het gemiddeld verbruik tot achttien procent lager uit. Net als de sedan is ook de Avant beschikbaar als quattro. Multimedia en veiligheidssystemen kennen we al uit de A6 limo.
De nieuwe stationwagen komt in september bij de Nederlandse dealers. De prijzen beginnen bij vijftig mille voor de 2.0 TDI (130 kW/177pk) met zesbak. De 3.0 TDI quattro is de duurste variant en wordt geleverd met S-tronic transmissie. Die kost 67.800 euro.