De nieuwe verordening lijkt op voorhand weinig goeds in petto te hebben voor de autodealers. Zo verdwijnen de minimale opzegtermijn, de onafhankelijk arbitrage en het vrije verkooprecht binnen het merknetwerk.  Een ander novum is de terugkeer van de locatieclausule, voortaan kan het dealers weer verboden worden elders (neven)vestigingen te openen zonder toestemming van de fabrikant of importeur. Op 15 juni vindt er op initiatief van de EU nog nader overleg plaats over de definitieve redactie van de nieuwe gedragsregels (Code of Conduct), maar aldus de voorzitter van de European Car Dealers, Jaap Timmer, is dit een gelopen race: "De Code of Conduct ligt al vast, daar gaat ook dat overleg geen verandering in brengen."

 

ING stelt in zijn rapport dat een drietal richtingen van ontwikkeling denkbaar is:

 

1. Emotie-scenario

Gedeeltelijke terugkeer van merkemotie, fabrikanten zetten in op exclusieve vertegenwoordiging in het dealernetwerk. Dealerstandards op een hoog niveau. Het netwerk wordt verkleind en zal voornamelijk bestaan uit middelgrote, regionale single-franchisedealer. De relatie met grote multimerkholdings zal worden afgebouwd.

2. Ratio-scenario

De consument gaat steeds kostenbewuster handelen, emotie raakt op de achtergrond. De markt consolideert ten gunste van de grotere dealerholdings, die als enige nog winst maken met de verkoop van auto’s. Meer aandacht voor internationalisering en internetverkoop. Er ontstaat rust in de relatie tussen dealer en fabrikant.

3. Revolutie-scenario

Extreem kostenbewust handelen van de consument. Fabrikanten reageren door strakke hantering van de distributiewetgeving, de relatie met de dealers verslechterd. Grote dealerholdings verleggen hun activiteiten richting occasions en aftersales.

Waar het uiteindelijke op zal uitdraaien, hangt aldus ING’s econoom Max Erich sterk af van externe factoren en de wijze waarop fabrikanten zich in de toekomst gaan opstellen.  ING’s sectormanager automotive, Marinus van der Meer, riep dealers op hun eigen rol niet te onderschatten en meer aandacht te besteden aan hun businessmodel. "Ken uw markt en ken uw cijfers. En ga proactief om met je bankrelatie." 

 

Het volledige rapport is te downloaden op http://www.dealersupportnet.nl/

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding