Amerika was begin 2008 nog 21,5 duizend autodealers rijk, drie jaar later is hun aantal gedaald tot ruim 17,5 duizend – een afname van achttien procent. In dezelfde periode daalde het aantal ‘black-owned’ dealerbedrijven van 523 naar 261, een daling van liefst vijftig procent. Hiermee is nog maar anderhalf procent van de Amerikaanse dealerbedrijven ‘black-owned’.

Volgens sociologen ligt hieraan een aantal redenen ten grondslag. Zo gaat het in veel zwarte gevallen om eerste generatie ondernemers: tamelijk onervaren en te weinig tijd gehad om financiële draagkracht op te bouwen. Daarnaast vertegenwoordigen zwarte dealers – als gevolg van stimuleringsprogramma voor het ondernemerschap van minderheden – vooral Amerikaanse merken. En juist die merken zijn in de afgelopen jaren zwaar getroffen door de crisis, sommige merken (zoals Saturn) zijn zelfs geheel verdwenen. Bovendien zijn de meeste van die programma’s uit geldgebrek inmiddels stopgezet. Overigens lijkt vooral GM deze draad weer enigszins op te pakken. Vice-president Eric Peterson stelde onlangs dat tenminste vijf procent van de 4,5 duizend GM-dealers in handen van ondernemers uit minderheden moet zijn. Geen al te grote ambitie want het huidige cijfer ligt bij GM op vier procent. In de tussentijd zoeken nieuwe Amerikaanse auto-ondernemers vooral hun toevlucht bij de Aziatische en Europese importmerken.

Meer hierover en over de bescherming van Amerikaanse dealers in Automobiel Management 14 van 2 september.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding