Volgens voorzitter Eckhardt van BOA is het resultaat van het onderzoek in z’n totaal teleurstellend. Vaak zou de informatie zeer moeizaam op te diepen zijn. En als het er al is, is het duur.

Autofabrikanten zijn evenwel verplicht hun data ook ter beschikking te stellen aan niet-dealers. In sommige gevallen zouden universelen weken lang achter bepaalde informatie hebben moeten aanjagen. Eckhardt is met de resultaten van het onderzoek naar Brussel gestapt. Naar aanleiding van de resultaten is hem toegezegd dat de Europese Commissie volgend jaar zelf een onderzoek gaat starten naar deze problematiek.

Ook merkorganisatie blijken onderscheid te maken in garanties. Zo geeft Kia 24 maanden garantie op een reparatie met originele onderdelen bij een dealer. Maar als een universeel dezelfde onderdelen gebruikt, geeft Kia maar zes maanden garantie. Dat is strafbaar. BOA heeft Kia in kennis gesteld van het feit dat het merk in overtreding is.   

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding