Autobezitters zijn over het algemeen best tevreden over de werkplaatsfactuur, ze geven hem een 7,0, zo blijkt uit een onderzoek onder 604 automobilisten, uitgevoerd door MultiScope in opdracht van Bovag. Aan de andere kant geeft ruim meer dan de helft van de respondenten (58%) aan dat een onduidelijke factuur een reden kan zijn om van onderhoudsadres te wisselen.

Intensieve interviews met elf consumenten (kwalitatief onderzoek uitgevoerd door Blauw Research) leverde input voor de ideale factuur. Die heeft een goede balans tussen eenvoud en de juiste hoeveelheid informatie. Belangrijk is verder dat de factuur overzichtelijk is ingedeeld, met voldoende witregels en duidelijke kolommen.

Opvallende conclusie uit het onderzoek is dat klanten de werkzaamheden, dus de gemaakte uren, en de onderdelen graag uitgesplitst op de factuur willen zien. Als het mogelijk is om vaste schema’s aan werkzaamheden te koppelen, dan wil de klant daar ook graag inzicht in. Bijvoorbeeld brandstoffilter vernieuwen, elke zestigduizend kilometer. Onderdeelnummers of andere codes kunnen daarentegen beter worden weggelaten. Die hebben voor een klant geen toegevoegde waarde en zorgen juist voor onduidelijkheid.

Daarnaast wil de klant de garantie graag terugzien op de factuur. Volgens de Bovag-leveringsvoorwaarden hebben klanten op reparatie- en onderhoudswerkzaamheden drie maanden garantie. Dat moet dan dus ook op de factuur staan. Tot slot zou een klant graag inzicht willen hebben in toekomstige werkzaamheden.

Ter ondersteuning heeft Bovag de website garagetaal.nl ontwikkeld. Er staan op dit moment zestien YouTube-achtige filmpjes op, van circa dertig seconden. Ze verduidelijken diverse  onderhoudswerkzaamheden (distributieriem en lamdasonde vervangen) en verklaren zo het technische deel van de factuur. De filmpjes zijn te zien op bovag.nl/garagetaal, maar kunnen ook door de aangesloten ondernemers zelf gebruikt worden, bijvoorbeeld op hun website of narrowcastingsysteem. Garagebedrijven en/of consumenten kunnen zelf suggesties geven voor een werkplaatsonderwerp dat nog niet belicht is. Bij voldoende reacties kan Bovag dan besluiten een aanvullend filmpje te plaatsen.