Dat meldt De Telegraaf vandaag. Volgens ‘interne gegevens’ ligt de afzet van de Mercedes-dealers stukken lager dan bij de directe concurrenten. Mercedes-Benz Nederland zal de reorganisatie woensdag aankondigingen, zegt één van de betrokkenen die anoniem wenst te blijven, zo meldt de krant. "Alle dealercontracten worden opgezegd. In december komt de importeur met nieuwe contracten die in juni 2012 getekend moeten zijn. De verkooppunten waarvan afscheid wordt genomen hebben een opzegtermijn van twee jaar en kunnen die periode operationeel blijven als Mercedes-dealer", aldus de bron. De verkopen per dealerbedrijf liggen voor Mercedes een stuk lager dan bij de andere Duitse premiummerken. "Audi-vestiging doen 150 auto’s per jaar en BMW-bedrijven ruim 130. Mercedes zit op 118 auto’s per vestiging.
Het hoofdkantoor verwacht een stijging van de verkopen per vertegenwoordiger ", zegt de bron. Mercedes eist loyaliteit van zijn nieuwe partners. De showrooms mogen voortaan niet gedeeld worden met andere merken. De woordvoerder van Mercedes Benz Nederland wil niet reageren niet op het uitlekken van de plannen, zo meldt De Telegraaf.
Volgens de Nederlandse Dealerholding Top-50 zijn de getallen die de bron van De Telegraaf noemt niet correct, maar het klopt in z’n algemeenheid wel dat Audi en BMW meer auto’s verkopen per outlet. Het aantal outlets dat in de periode 2005-2010 is afgenomen, is bij Mercedes verreweg het grootst ten opzichte van de twee andere Duitse premiummerken. Anderzijds is het zo dat Mercedes weer de minste contractpartners heeft, namelijk achttien.
contractpartners outlets verkopen/outlet 2005 2010 2005 2010 2005 2010
Audi 63 35 75 56 197 297
BMW 25 21 60 55 235 245
Mercedes 26 18 107 62 112 183
Bron: Dealerholding Top-50 van DealerSupportNet