"Saab was juist interessant voor deze partijen (Pang Da en Youngman, red.) vanwege de naam, vanwege de Scandinavische uitstraling en alles wat daarbij hoort. Zij hebben er juist belang bij dat zo te laten."

Van den Berg moet aan het einde van dit jaar vertrekken, als gevolg van een reorganisatie bij importeur Beherman. Hij verwacht in de branche te blijven. "Hoe dan verder? Geen idee nog. Maar ik draai lang genoeg mee om te weten dat als je in het Nederlandse automotive-wereldje zit, je daar niet snel uit vertrekt."

Pikant is zijn schets van de situatie bij toenmalig Saab-importeur Kroymans. Behalve de problemen bij General Motors bleek eind 2008 ook dat de cashflow bij Kroymans verre van optimaal was. "We hadden binnen de importeur officieuze weddenschappen lopen: wie zou als eerste omvallen? General Motors, Saab of Kroymans?"

Van den Berg betreurt de al maandenlang durende gedwongen productiestop in Zweden, bij gebrek aan onderdelen en door slepende geschillen met toeleveranciers. "Het is natuurlijk logisch dat mensen afwachtend zijn. We hebben dan ook redelijk wat klanten die hebben aangegeven er eentje te kopen zodra de productie weer op gang komt. Maar tot die tijd houden ze de hand op de knip."