Daihatsu kondigde vorig jaar aan te zullen stoppen met de verkoop van auto’s in Europa. Directeur Eric Prent zegt toen zelf met Daihatsu Motor Company naar het beste scenario voor de toekomst te hebben gezocht waarbij drie scenario’s aan de orde waren: de Duitse importeur zou het overnemen, Daihatsu Holland zou verder gaan of Louwman zou het overnemen. Prent zegt ook zelf de conclusie te hebben getrokken dat het beter zou zijn als Daihatsu Holland ‘op termijn’ zou verdwijnen. "We zijn een stand alone-organisatie van een merk dat niet meer verkocht gaat worden. Het wordt dus alleen maar minder en je zult daarom problemen krijgen met de continuïteit en kwaliteit van de bemanning.  Een partij als Louwman heeft zo’n grote organisatie dat de Daihatsu-activiteiten daarin gemakkelijk ingevoegd kunnen worden. Ze zullen daar nauwelijks extra mensen voor nodig hebben, dus qua kosten is dat interessant.  We zijn tot de conclusie gekomen dat Louwman de beste partij zou zijn om de Daihatsu-aftersales over te nemen. Uiteindelijk heeft men in Japan ook zo beslist."

Zowel het personeel als de dealers zijn ingelicht. "Het was voor sommigen toch nog wel een verrassing. Er werd ook wel veel gedacht dat de Duitse importeur Nederland er wel bij zou gaan doen. Maar vooral de dealers waren erg blij met de keuze voor Louwman want die heeft een erg goede reputatie. Bovendien is de continuïteit met deze overgang gewaarborgd."

Daihatsu heeft momenteel 86 contractpartners die allemaal erkend reparateur voor Daihatsu worden bij Louwman. Het personeel van Daihatsu Holland in Vianen gaat in principe niet mee. "Onze mensen (15 fte, 11 kantoor, 4 magazijn, red) houden dit jaar nog hun baan dus men heeft ruim gelegenheid naar ander werk uit te zien. We helpen ook met outplacement en begeleiding. Voor mijzelf is ook geen functie voorzien bij Louwman. Ik heb gezegd dat ik bij Daihatsu tot het laatst aanblijf om de zaken af te handelen. Wat ik daarna ga doen, weet ik nu niet." Eric Prent werkt sinds september 2006 voor Daihatsu Holland en zal er dus over een jaar afscheid nemen. "Ik doe er nu wel nuchter over, maar het doet ook best zeer. We hebben hard gewerkt om de Daihatsu-organisatie te versterken en te verbeteren. Maar het is de realiteit van vandaag, soms zijn de dingen nu eenmaal onvermijdelijk."

De klant hoeft zich geen zorgen te maken, weet Prent. "Ik ben enorm te spreken over de Japanse fabrikant, die zich heel sterk heeft gecommitteerd aan de klant. Men stelt dat de klant in Europa te goeder trouw een Daihatsu heeft gekocht en dat diezelfde klant daarom nooit en te nimmer de dupe mag worden. Zolang de klant iets wil, zal het er zijn. Ook over vijftien jaar zijn er nog onderdelen."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding