Dit blijkt uit cijfers van VWE. De gevolgen van het per 2009 inwerking zijnde 4-2-2-1-1 regime voor benzineauto’s worden nu steeds duidelijker. Nadat in 2009 het aantal apk’s voor personenauto’s voor het eerst in de geschiedenis niet meer groeide zette zich in 2010 ook een daadwerkelijke daling in. Hiertegenover staat wel dat het aantal apk’s aan bestelauto’s (veelal diesels) nog blijft stijgen. Vorig jaar werden 713.846 busjes gekeurd, tegenover 696.662 in 2010, een toename van tweeënhalf procent. Per saldo (personen- en bestelauto’s samen) werden er in 2011 bijna 71 duizend apk’s minder verricht, een geschatte omzetderving voor de werkplaatsen van zo’n twintig miljoen euro. 

Naast het gedaalde apk-volume is er wederom slecht nieuws voor de merkdealers. Hadden zij in 2008 nog ruim 38 procent van alle apk’s in hun werkplaats, in 2011 lag het marktaandeel van de dealers op het voorlopige dieptepunt van precies 35 procent. De gezamenlijke universelen pakken dus 65 procent van de apk-markt, maar deden vorig jaar desondanks nauwelijks meer keuringen. Hun aantal keuringen aan personenauto’s bleef in de universele werkplaatsen constant op een kleine 3,8 miljoen stuks. Het aantal bestelautokeuringen lag bij de universelen zestienduizend stuks hoger en kwam in 2011 uit op totaal 470 duizend stuks.