Het bedrijf deed dat door voor ruim vier miljard euro aan auto’s te verkopen. In nieuwe auto’s zit voorlopig geen groei maar aan tweedehands auto’s werd bijna vijftien procent meer verkocht – een trend die ook in de eerste weken van 2012 is doorgegaan.

Het Britse Pendragon is een goed voorbeeld van een megadealer: onder drie handelsnamen verkoopt die onderneming personen- en vrachtauto’s van twaalf merken in meer dan 250 vestigingen. De meeste daarvan zijn te vinden in het thuisland waar Pendragon in vrijwel elke stad van enige omvang aanwezig is. maar daarnaast zijn er ook een negental in Californië.

Topman Trevor Finn tekent aan dat de internetsites van zijn bedrijf een flinke bijdrage leveren aan de goede gang van zaken, zowel bij nieuw en tweedehands als bij de aftersales. Pendragon maakt steeds meer werk van die aftersales en kon de brutomarge in deze sector ook opvoeren van 57,4 naar 59,6 procent. Kenmerkend is verder dat de marge bij de dochter die dure auto’s verkoopt – Stratstone – wel verder verbeterde maar dat Evans Halshaw, dat in het volumesegment opereert, marge moest inleveren. Pendragon vermeldt daarbij niet of dat komt doordat er meer gestrooid moest worden met kortingen maar dat lijkt wel het geval te zijn.