Volvo wint RODI Award met cijfer 7,9

Van alle merken zijn Volvo-dealers het meest tevreden over de relatie met hun importeur. Dat blijkt uit het RODI-onderzoek 2011. Volvo Cars Nederland scoort een 7,9 en pakt daarmee de koppositie terug van Lexus. Volvo won al eerder de RODI Award in 2009.

Over het geheel genomen daalde het rapportcijfer dat dealers hun importeur geven dit jaar met 0,2 punten ten opzichte van vorig jaar: gemiddeld geven dealers hun importeur nu een 6,4 tegen een 6,6 in 2010. Op de tweede plaats in de rangorde staat Audi met een 7,4. Dat is weliswaar 0,2 punten lager dan de waardering in 2010, maar laat Audi toch een plaats in de rangorde stijgen. De derde plaats wordt gedeeld door Volkswagen en Suzuki, beide met een 7,3. Voor Suzuki een daling ten opzichte van 2010 met 0,3 punten, Volkswagen daalde 0,2 punten.

De grootste plus qua waarderingscijfer staat dit jaar op naam van Nissan: de waardering van de dealers voor de importeur steeg met 0,6 punten naar een krappe voldoende, een 5,5. Vanwege deze grote sprong voorwaarts kreeg Nissan de Excellence Award. Chevrolet ging er het meest op achteruit dit jaar een daalde met 1,6 punten naar een 4,6, tevens de laatste plaats op de ranglijst.

Voorzitter Eric Tak van Bovag Autodealers legt uit waar de relatie tussen beide partijen voor verbetering vatbaar is: "Dealers zijn vooral tevreden over de staat van de nieuwe auto’s bij aflevering en de levertijd van onderdelen. Minder blij zijn ze met de kosten voor commerciële en technische opleidingen: beide zaken scoren een onvoldoende en de rapportcijfers zijn ten opzichte van vorig jaar flink gedaald. Hier is duidelijk werk aan de winkel."  Ook een verbeterpunt is de ondersteuning van de importeur bij overschrijding van de levertijd richting klant. Tak: ‘Dat onderdeel is nieuw opgenomen in het RODI van 2011 en scoort meteen een onvoldoende: een 4,7. Laat dit een duidelijk signaal zijn voor de importeur om met het dealernetwerk om de tafel te gaan en te kijken hoe dit snel verbeterd kan worden."

De respons van het 25e RODI-onderzoek van Bovag Autodealers bedroeg dit jaar 38,8 procent, wat neerkomt op medewerking van 1.077 dealers. Dit aantal staat garant voor een representatief beeld. Ten opzichte van vorig jaar is de lijst met stellingen grondig herzien.

 

Volvo wint RODI Award met cijfer 7,9 - Automobielmanagement.nl

Volvo wint RODI Award met cijfer 7,9

Van alle merken zijn Volvo-dealers het meest tevreden over de relatie met hun importeur. Dat blijkt uit het RODI-onderzoek 2011. Volvo Cars Nederland scoort een 7,9 en pakt daarmee de koppositie terug van Lexus. Volvo won al eerder de RODI Award in 2009.

Over het geheel genomen daalde het rapportcijfer dat dealers hun importeur geven dit jaar met 0,2 punten ten opzichte van vorig jaar: gemiddeld geven dealers hun importeur nu een 6,4 tegen een 6,6 in 2010. Op de tweede plaats in de rangorde staat Audi met een 7,4. Dat is weliswaar 0,2 punten lager dan de waardering in 2010, maar laat Audi toch een plaats in de rangorde stijgen. De derde plaats wordt gedeeld door Volkswagen en Suzuki, beide met een 7,3. Voor Suzuki een daling ten opzichte van 2010 met 0,3 punten, Volkswagen daalde 0,2 punten.

De grootste plus qua waarderingscijfer staat dit jaar op naam van Nissan: de waardering van de dealers voor de importeur steeg met 0,6 punten naar een krappe voldoende, een 5,5. Vanwege deze grote sprong voorwaarts kreeg Nissan de Excellence Award. Chevrolet ging er het meest op achteruit dit jaar een daalde met 1,6 punten naar een 4,6, tevens de laatste plaats op de ranglijst.

Voorzitter Eric Tak van Bovag Autodealers legt uit waar de relatie tussen beide partijen voor verbetering vatbaar is: "Dealers zijn vooral tevreden over de staat van de nieuwe auto’s bij aflevering en de levertijd van onderdelen. Minder blij zijn ze met de kosten voor commerciële en technische opleidingen: beide zaken scoren een onvoldoende en de rapportcijfers zijn ten opzichte van vorig jaar flink gedaald. Hier is duidelijk werk aan de winkel."  Ook een verbeterpunt is de ondersteuning van de importeur bij overschrijding van de levertijd richting klant. Tak: ‘Dat onderdeel is nieuw opgenomen in het RODI van 2011 en scoort meteen een onvoldoende: een 4,7. Laat dit een duidelijk signaal zijn voor de importeur om met het dealernetwerk om de tafel te gaan en te kijken hoe dit snel verbeterd kan worden."

De respons van het 25e RODI-onderzoek van Bovag Autodealers bedroeg dit jaar 38,8 procent, wat neerkomt op medewerking van 1.077 dealers. Dit aantal staat garant voor een representatief beeld. Ten opzichte van vorig jaar is de lijst met stellingen grondig herzien.