Restwaarde occasion gokwerk in China

De markt van gebruikte auto’s in China is nog lang niet volwassen. Het ontbreekt vooral aan vertrouwen, aan restwaardesystemen en aan ervaren monteurs die een auto goed kunnen waarderen. De restwaardebepaling is een gok.

De Chinese ultrarijken wisselen van auto zoals anderen wisselen van handtas. De grootste occasiondealer in Beijing heeft meer dan vijfhonderd van de duurste auto’s op voorraad. In sommige ervan is maar een paar dagen gereden, zo constateert de verslaggever van The Financial Times.  Een rij van drie Porsches Panamera, een bijna nieuwe Bentley en een zee aan Ferrari’s, Mercedessen, Audi’s en Lamborghini’s, alle auto’s hebben een prijskaartje van meer dan honderdduizend dollar.

Waarom hebben de eigenaren ze weggedaan, is de vraag aan het verkooppersoneel. "Ze zijn ze gewoon zat", zegt een verkoper in het artikel. "Chinese mensen zijn soms heel erg rijk", zegt een andere verkoper. "Als de zaken goed gaan, willen ze upgraden. Gaan de zaken wat minder, dan verkopen ze." Dit gedrag maakt de handel in dure occasions heel levendig.  Vorig jaar groeide de handel in occasions in China procentueel sneller dan de handel in nieuwe auto’s. Volgens de Chinese dealerassociatie groeide de occasionsverkoop vorig jaar met 12,5 procent, terwijl de verkoop van nieuwe auto’s steeg met tien procent – maar met een aantal van 4,3 miljoen eenheden is dat nog lang niet zoveel als de 18,5 miljoen nieuwe auto’s. Het is bijna het omgekeerde van de situatie in de VS, waar vier keer zoveel occasions dan nieuwe auto’s worden verkocht.

Maar met de vergrijzing in China zal de verkoop van occasions drastisch toenemen, is de verwachting. Kevin Wale, de baas van GM in China, noemt de toename van de occasionverkoop in China het ‘verborgen element in de Chinese automarkt’.  "De dagen dat het normaal was dat de gebruikte auto gewoon werd doorgegeven naar een familielid (en dus niet werd ingeruild of verkocht, red), naderen hun natuurlijke grens."  De gemiddelde leeftijd van een auto in China zal in 2014 vier jaar zijn, heeft Ivo Naumann, een consultant in Sjanghai, berekend. Tegen die tijd beginnen de mensen met het kijken naar restwaarde, denkt hij. Dat is in het voordeel van buitenlandse merken omdat die hun waarde beter houden dan Chinese merken. "Als men een auto heeft gekocht die een goede restwaarde blijkt te hebben, zal dat de nieuwe aankoop beïnvloeden."  De verkoopchef van VW in China, Soh Weiming, zegt dat de impact op de algemene automarkt ‘gigantisch’ zal zijn. De wereldwijde fabrikanten werken aan systemen om de handel in occasions levendig te houden, een natuurlijk proces in het volwassen worden van een markt. Maar volgens John Shen,  een plaatselijke analist van Roland Berger, is de handel in occasions ondanks dat nog steeds zwaar onderontwikkeld in China. Vooral het gebrek aan vertrouwen tussen verkoper en koper is volgens hem een groot probleem. "Dat kan niet in een of twee jaar eventjes worden opgelost."

Op dit moment is de restwaardebepaling in China puur gokwerk. Er is geen systeem zoals de blue book in Amerika of iets als ons Autotelex restwaardesysteem. En bovendien zijn er geen ervaren monteurs die een auto goed kunnen beoordelen en waarderen.     

    

  

 

Restwaarde occasion gokwerk in China - Automobielmanagement.nl

Restwaarde occasion gokwerk in China

De markt van gebruikte auto’s in China is nog lang niet volwassen. Het ontbreekt vooral aan vertrouwen, aan restwaardesystemen en aan ervaren monteurs die een auto goed kunnen waarderen. De restwaardebepaling is een gok.

De Chinese ultrarijken wisselen van auto zoals anderen wisselen van handtas. De grootste occasiondealer in Beijing heeft meer dan vijfhonderd van de duurste auto’s op voorraad. In sommige ervan is maar een paar dagen gereden, zo constateert de verslaggever van The Financial Times.  Een rij van drie Porsches Panamera, een bijna nieuwe Bentley en een zee aan Ferrari’s, Mercedessen, Audi’s en Lamborghini’s, alle auto’s hebben een prijskaartje van meer dan honderdduizend dollar.

Waarom hebben de eigenaren ze weggedaan, is de vraag aan het verkooppersoneel. "Ze zijn ze gewoon zat", zegt een verkoper in het artikel. "Chinese mensen zijn soms heel erg rijk", zegt een andere verkoper. "Als de zaken goed gaan, willen ze upgraden. Gaan de zaken wat minder, dan verkopen ze." Dit gedrag maakt de handel in dure occasions heel levendig.  Vorig jaar groeide de handel in occasions in China procentueel sneller dan de handel in nieuwe auto’s. Volgens de Chinese dealerassociatie groeide de occasionsverkoop vorig jaar met 12,5 procent, terwijl de verkoop van nieuwe auto’s steeg met tien procent – maar met een aantal van 4,3 miljoen eenheden is dat nog lang niet zoveel als de 18,5 miljoen nieuwe auto’s. Het is bijna het omgekeerde van de situatie in de VS, waar vier keer zoveel occasions dan nieuwe auto’s worden verkocht.

Maar met de vergrijzing in China zal de verkoop van occasions drastisch toenemen, is de verwachting. Kevin Wale, de baas van GM in China, noemt de toename van de occasionverkoop in China het ‘verborgen element in de Chinese automarkt’.  "De dagen dat het normaal was dat de gebruikte auto gewoon werd doorgegeven naar een familielid (en dus niet werd ingeruild of verkocht, red), naderen hun natuurlijke grens."  De gemiddelde leeftijd van een auto in China zal in 2014 vier jaar zijn, heeft Ivo Naumann, een consultant in Sjanghai, berekend. Tegen die tijd beginnen de mensen met het kijken naar restwaarde, denkt hij. Dat is in het voordeel van buitenlandse merken omdat die hun waarde beter houden dan Chinese merken. "Als men een auto heeft gekocht die een goede restwaarde blijkt te hebben, zal dat de nieuwe aankoop beïnvloeden."  De verkoopchef van VW in China, Soh Weiming, zegt dat de impact op de algemene automarkt ‘gigantisch’ zal zijn. De wereldwijde fabrikanten werken aan systemen om de handel in occasions levendig te houden, een natuurlijk proces in het volwassen worden van een markt. Maar volgens John Shen,  een plaatselijke analist van Roland Berger, is de handel in occasions ondanks dat nog steeds zwaar onderontwikkeld in China. Vooral het gebrek aan vertrouwen tussen verkoper en koper is volgens hem een groot probleem. "Dat kan niet in een of twee jaar eventjes worden opgelost."

Op dit moment is de restwaardebepaling in China puur gokwerk. Er is geen systeem zoals de blue book in Amerika of iets als ons Autotelex restwaardesysteem. En bovendien zijn er geen ervaren monteurs die een auto goed kunnen beoordelen en waarderen.