Volgens Franse onderzoekers zou het in Duitsland al om een derde deel van alle nieuw-geregistreerde auto’s gaan. In Engeland houdt de autosector met deze truc de verkoopcijfers eveneens al maanden lang op een kunstmatig hoog peil. In veel gevallen worden de auto’s met kenteken verkocht als ‘occassion zonder kilometers’. Dat is een win-win situatie : de dealer kan weer een auto meetellen terwijl de koper een flinke korting op de catalogusprijs krijgt.

De Franse automobilistenbond AAA meldt dat afgelopen maand bijna 25 duizend nieuwe auto’s op deze manier zijn meegeteld in de verkoopcijfers. Koplopers zijn Fiat en Skoda maar ook de Duitse merken Opel en Mercedes maken bij hun Franse verkooppunten veel van deze methode gebruik. In Duitsland gaat het met name om Alfa Romeo, opnieuw Opel en daarnaast ook Jaguar. In Engeland weigert de organisatie van autodealers- en fabrikanten SMMT toe te geven dat de verkoopcijfers flink worden opgeblazen, maar maken de media er inmiddels wel melding van. De Engelse autoverkopen lagen afgelopen maand, tegen de Europese trend in, acht procent hoger dan een jaar geleden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding