De auto-importeurs en -dealers zijn duidelijk volop in actie voor de opbouw van een goedgevuld orderboek om 2013 te beginnen. De vooruitzichten voor het  komend jaar zijn weinig rooskleurig voor de autobranche. De afbouw van fiscale stimuleringsmaatregelen en het geringe consumentenvertrouwen zal het aantal nieuwverkopen in 2013 met zo’n tien procent doen dalen ten opzichte van de verwachte 490 duizend stuks voor dit jaar, zo verwacht analysekantoor Aumacon in Leiden. Veel importeurs en dealerholdings kiezen ervoor om klanten nu al naar de showroom te lokken met tal van aantrekkelijke aanbiedingen.

Gemiddeld gaat het daarbij om een klantvoordeelbedrag van tweeënhalf duizend euro.  In de meeste gevallen wordt dit voordeel verkregen door het niet of maar gedeeltelijk doorberekenen van extra opties en/of accessoires. Opvallend is dat acties met financieringen met lage rentes nog maar weinig voorkomen. Daarentegen wordt wel vaak gekozen voor zogenaamde 50/50-actie. Daarbij moet de helft direct worden betaald en de andere helft pas na twee à drie jaar, vaak zonder rente.

Ook grote dealers laten zich meer en meer horen op Actieauto.nl. Bijna twintig procent van alle verkoopacties heeft inmiddels een dealerholding als afzender. Bij het merendeel van de acties gaat het om personenauto’s – waarbij stadsauto’s en middenklassers elkaar behoorlijk in evenwicht houden. Bovendien zijn op Actieauto.nl  zo’n 25 acties te vinden voor auto’s uit de hogere segmenten naast zo’n twintig bestelautoacties. Verkoopacties zijn dus zeker niet voorbehouden aan louter kleine auto’s, maar worden juist merkbreed ingezet.

Over het hele jaar heen zijn dagelijks meer dan honderd verschillende verkoopacties te vinden op Actieauto.nl. Daarmee is deze site een hulpmiddel voor de zich oriënterende autoconsument. Actieauto.nl is een concept van Aumacon en Sanoma Media.