De avond was georganiseerd door de Volvo-dealer om de voordelen van de V60 Plug-in Hybrid uit te leggen, maar dan met name de fiscale voordelen. Voor ondernemers zijn er talrijke aftrekmogelijkheden waardoor deze auto, die gewoon een diesel is met 205 pk en bovendien een kleine elektromotor heeft, een bijtelling kent van nul procent. In sommige gevallen kost deze dure auto een ondernemer netto maar zeventienduizend euro. Er zijn diverse fiscale mogelijkheden die voordeel opleveren en Svala had daarom een fiscalist ingeschakeld om dit even haarfijn uit te leggen. Sterker nog, klanten die bij Svala een ‘intentieverklaring’  tekenen voor de aanschaf van een dergelijke auto krijgen er gratis fiscaal advies bij.

In deze auto’s gaat via subsidies enorm veel belastinggeld zitten.  Automotive consultant Clem Dickmann: "Waar de overheid waarschijnlijk geen rekening mee heeft gehouden bij het opstellen van de verschillende regelingen, is de gedragsverandering bij de industrie.  Die heeft het namelijk feilloos opgepakt en produceert nu precies de juiste auto’s. Dat kan je ze niet kwalijk nemen maar het heeft niets met milieu te maken. De praktijk zal zijn dat deze Volvo’s  nagenoeg nooit aan de laadpaal zullen staan want het is gewoon een diesel met een actieradius van 800 kilometer. Van milieuvoordeel zal in de praktijk nauwelijks tot geen sprake zijn, terwijl er dus enorme bedragen aan milieusubsidies in verdwijnen.  En na een jaar of vier, vijf worden die auto’s allemaal geëxporteerd. Weg subsidie."

Volvo biedt de V60 aan in één uitvoering en in één kleur. Men probeert zoveel mogelijk ‘intentieverklaringen’ van kopers te verzamelen om bij de fabriek een groot deel van de productie te bemachtigen.

Meer hierover in Automobiel Management 20 van 21 december.