ING roept autosector op tot doen van doelgroepkeuzes

De verkoop van nieuwe auto’s gaat dit jaar nog verder omlaag dan eerder gedacht, maar in 2015 zitten we – als de vervangingsvraag weer wat aantrekt -weer op een niveau van meer dan vijfhonderdduizend stuks. Dit en meer staat in het gisteren gepresenteerde ING Kwartaalbericht.

Toch is ING niet optimistisch. De sector is in drijfzand terecht gekomen, dat is althans het beeld dat deze bankiers van de huidige automotivebranche hebben. Goede raad blijkt echter duur: ING constateert maar weer eens dat de sector zich op dit moment nauwelijks onderscheid van de werkwijze in de vorige eeuw. Toch razen de maatschappelijk ontwikkelingen maar door. Het is ‘de nieuwe realiteit’ zoals de bank het noemt. Een structureel lagere groei, andere mobiliteitswensen, een consument die steeds kritischer en rationeler kiest en het toenemende belang van internet – dat zijn aldus ING de belangrijkste veranderingen waar de autosector mee te dealen heeft.

De grote vraag is: hoe moet de auto-ondernemer reageren? Dat wordt door ING vooral beantwoord door het benadrukken van het belang van keuzes en een marktgerichte benadering. "In feite zien we in de aanpak van autofabrikanten een eenduidige blik op de inrichting van de retaillocaties. De focus ligt op de traditionele showroom die gericht is op het tonen van alle modellen waarbij wordt getracht merkemotie te laden. Enkel de grootte varieert."

ING heeft zich bijvoorbeeld dan ook verbaasd over de verhuizing van het Audi Centrum in Amsterdam. "Elf miljoen euro investeren voor een verplaatsing van vierhonderd meter", het is de bank een doorn in het oog. Zou men daarentegen kiezen voor een marktgerichte benadering dan ontstaat juist meer ruimte voor differentiatie. Om dit tot stand te brengen is er dringend behoefte aan ‘marktgedreven innovatie’ in automotive retail. Wat ING daar precies mee bedoelt of welke bestaande business cases men daarbij ten voorbeeld stelt, wordt in dit kwartaalbericht echter niet duidelijk. 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

ING roept autosector op tot doen van doelgroepkeuzes - Automobielmanagement.nl

ING roept autosector op tot doen van doelgroepkeuzes

De verkoop van nieuwe auto’s gaat dit jaar nog verder omlaag dan eerder gedacht, maar in 2015 zitten we – als de vervangingsvraag weer wat aantrekt -weer op een niveau van meer dan vijfhonderdduizend stuks. Dit en meer staat in het gisteren gepresenteerde ING Kwartaalbericht.

Toch is ING niet optimistisch. De sector is in drijfzand terecht gekomen, dat is althans het beeld dat deze bankiers van de huidige automotivebranche hebben. Goede raad blijkt echter duur: ING constateert maar weer eens dat de sector zich op dit moment nauwelijks onderscheid van de werkwijze in de vorige eeuw. Toch razen de maatschappelijk ontwikkelingen maar door. Het is ‘de nieuwe realiteit’ zoals de bank het noemt. Een structureel lagere groei, andere mobiliteitswensen, een consument die steeds kritischer en rationeler kiest en het toenemende belang van internet – dat zijn aldus ING de belangrijkste veranderingen waar de autosector mee te dealen heeft.

De grote vraag is: hoe moet de auto-ondernemer reageren? Dat wordt door ING vooral beantwoord door het benadrukken van het belang van keuzes en een marktgerichte benadering. "In feite zien we in de aanpak van autofabrikanten een eenduidige blik op de inrichting van de retaillocaties. De focus ligt op de traditionele showroom die gericht is op het tonen van alle modellen waarbij wordt getracht merkemotie te laden. Enkel de grootte varieert."

ING heeft zich bijvoorbeeld dan ook verbaasd over de verhuizing van het Audi Centrum in Amsterdam. "Elf miljoen euro investeren voor een verplaatsing van vierhonderd meter", het is de bank een doorn in het oog. Zou men daarentegen kiezen voor een marktgerichte benadering dan ontstaat juist meer ruimte voor differentiatie. Om dit tot stand te brengen is er dringend behoefte aan ‘marktgedreven innovatie’ in automotive retail. Wat ING daar precies mee bedoelt of welke bestaande business cases men daarbij ten voorbeeld stelt, wordt in dit kwartaalbericht echter niet duidelijk. 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding