ANWB startte zijn autokoopservice omdat veel van de vier miljoen leden keuzestress zouden ondervinden bij het kopen van een auto. Ferry Smith, manager ledenbelang, citeert uit een onderzoek: "63 procent van onze leden ervaart het kopen van een auto als een lastig proces, 50 procent wil wel advies hebben. Dat is een rol die wij graag op ons nemen." Het eerste jaar is voor ANWB vooral een leerjaar geweest, volgens Smith. "Allereerst moesten de bestaande dealers eraan wennen dat wij in deze markt stapten. Inmiddels ziet het merendeel van de dealers het als een extra verkoopmogelijkheid aangezien wij alle auto’s bij Nederlandse dealers inkopen. Bovendien hebben wij vaak te maken met door dealers teleurgestelde consumenten en worden onze offertes nogal eens gebruikt om met een dealer in de herkansing te gaan." ANWB denkt op een termijn van drie tot vijf jaar aan zesduizend stuks per jaar.
Meer hierover in Automobiel Management nr. 4 van 8 maart.
Ja en de dealers is zeker ,net als bij de zakelijke rijders die niet zelf mag bepalen waar de auto besteld wordt,alleen maar goed genoeg voor de proefritten en de uitleg in de showroom. ANWB hou je bij je leest.
Eens met de vorige schrijver. Ik kan dit geen succes noemen en de auto’s die de ANWB heeft “verkocht” worden toch wel verkocht en zijn alleen maar voor prijskopers die nog een centje extra willen besparen. Ben niet onder de indruk en inderdaad blijf bij je leest ANWB en stop je energie in echt toegevoegde zaken!