ANWB startte zijn autokoopservice omdat veel van de vier miljoen leden keuzestress zouden ondervinden bij het kopen van een auto. Ferry Smith, manager ledenbelang, citeert uit een onderzoek: "63 procent van onze leden ervaart het kopen van een auto als een lastig proces, 50 procent wil wel advies hebben. Dat is een rol die wij graag op ons nemen." Het eerste jaar is voor ANWB vooral een leerjaar geweest, volgens Smith. "Allereerst moesten de bestaande dealers eraan wennen dat wij in deze markt stapten. Inmiddels ziet het merendeel van de dealers het als een extra verkoopmogelijkheid aangezien wij alle auto’s bij Nederlandse dealers inkopen. Bovendien hebben wij vaak te maken met door dealers teleurgestelde consumenten en worden onze offertes nogal eens gebruikt om met een dealer in de herkansing te gaan." ANWB denkt op een termijn van drie tot vijf jaar aan zesduizend stuks per jaar.  

Meer hierover in Automobiel Management nr. 4 van 8 maart.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding