Belgische autodealers luiden de noodklok (filmpje)

Autofabrikanten drijven hun verkoopcijfers kunstmatig op, ten koste van de dealers. Uit een enquête van Federauto bleek dat bij sommige merken in België vijf keer meer auto’s waren geregistreerd dan er waren verkocht.

Dat was de conclusie van een reportage die gisteravond te zien was in het Belgische programma Terzake op de zender Canvas. Dealers worden verplicht grote aantallen auto’s op voorraad te nemen en zelfs te registreren zodat het lijkt alsof er veel wordt verkocht maar in de praktijk blijven veel auto’s in de showroom staan, zo meldt www.deredactie.be op basis van het programma. Volgens de Belgische automobielfederatie Federauto staat het water veel dealers aan de lippen. In de reportage in Terzake luidden verschillende autodealers de noodklok over de praktijken die autofabrikanten toepassen. "Het probleem ontstaat bij de fabrikant. Die produceert te veel auto’s en die moeten ergens op de verzadigde markt aan de man worden gebracht. Daarom verplichten ze dealers grote voorraden aan te leggen ", aldus een garagehouder.


Dan de verkoopcijfers. Niet het aantal orders wordt geteld maar het aantal registraties. Dealers worden daarom onder druk gezet om veel auto’s zelf te registreren zodat het in de cijfers lijkt dat ze zijn verkocht.  Philippe Decock van Federauto bevestigt het probleem. "Dat komt ook in de buurlanden frequent voor. Deze praktijken vervalsen het beeld van hoe de markt eruitziet. Het water staat veel autodealers aan de lippen." Een enquête van Federauto bracht zwaar overdreven cijfers aan het licht. Bij sommige merken werden vijf(!)  keer meer auto’s geregistreerd dan er waren verkocht. In Nederland wordt inmiddels gemiddeld één op de negen nieuwe auto’s eerst op naam van de dealer geregistreerd.
Hoofdredacteur Tony Verhelle van de Belgische Autogids zegt er het volgende over: "Fabrikanten werken al dertig jaar aan een push-market. En dankzij waterdichte contracten houden zij de touwtjes in handen. Het haalt niet veel uit om voortaan de orderformulieren te gaan tellen in plaats van de registraties. Fabrikanten zullen altijd achterdeurtjes blijven vinden." Volgens Verhelle ziet de toekomst er somber uit.  "De Europese markt zal de eerstvolgende jaren niet opleven.  Het Ford-scenario, waarbij grote fabrieken de deuren sluiten, zal zich waarschijnlijk herhalen." Bekijk onderstaand de reportage van Canvas.

 

TerZake

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Belgische autodealers luiden de noodklok (filmpje) - Automobielmanagement.nl

Belgische autodealers luiden de noodklok (filmpje)

Autofabrikanten drijven hun verkoopcijfers kunstmatig op, ten koste van de dealers. Uit een enquête van Federauto bleek dat bij sommige merken in België vijf keer meer auto’s waren geregistreerd dan er waren verkocht.

Dat was de conclusie van een reportage die gisteravond te zien was in het Belgische programma Terzake op de zender Canvas. Dealers worden verplicht grote aantallen auto’s op voorraad te nemen en zelfs te registreren zodat het lijkt alsof er veel wordt verkocht maar in de praktijk blijven veel auto’s in de showroom staan, zo meldt www.deredactie.be op basis van het programma. Volgens de Belgische automobielfederatie Federauto staat het water veel dealers aan de lippen. In de reportage in Terzake luidden verschillende autodealers de noodklok over de praktijken die autofabrikanten toepassen. "Het probleem ontstaat bij de fabrikant. Die produceert te veel auto’s en die moeten ergens op de verzadigde markt aan de man worden gebracht. Daarom verplichten ze dealers grote voorraden aan te leggen ", aldus een garagehouder.


Dan de verkoopcijfers. Niet het aantal orders wordt geteld maar het aantal registraties. Dealers worden daarom onder druk gezet om veel auto’s zelf te registreren zodat het in de cijfers lijkt dat ze zijn verkocht.  Philippe Decock van Federauto bevestigt het probleem. "Dat komt ook in de buurlanden frequent voor. Deze praktijken vervalsen het beeld van hoe de markt eruitziet. Het water staat veel autodealers aan de lippen." Een enquête van Federauto bracht zwaar overdreven cijfers aan het licht. Bij sommige merken werden vijf(!)  keer meer auto’s geregistreerd dan er waren verkocht. In Nederland wordt inmiddels gemiddeld één op de negen nieuwe auto’s eerst op naam van de dealer geregistreerd.
Hoofdredacteur Tony Verhelle van de Belgische Autogids zegt er het volgende over: "Fabrikanten werken al dertig jaar aan een push-market. En dankzij waterdichte contracten houden zij de touwtjes in handen. Het haalt niet veel uit om voortaan de orderformulieren te gaan tellen in plaats van de registraties. Fabrikanten zullen altijd achterdeurtjes blijven vinden." Volgens Verhelle ziet de toekomst er somber uit.  "De Europese markt zal de eerstvolgende jaren niet opleven.  Het Ford-scenario, waarbij grote fabrieken de deuren sluiten, zal zich waarschijnlijk herhalen." Bekijk onderstaand de reportage van Canvas.

 

TerZake

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding