Dealerrendement over 2012 eindigt op 0,08%

De daling van de omzet bij dealerbedrijven is harder gegaan dan de daling van de kosten, blijkt uit de Branche Barometer van Bovag Autodealers in samenwerking met ASE-Demac.

Ook al hebben veel autodealers gesneden in de kosten, het percentage kosten van de omzet is in Q4 van 2012 gestegen naar 12,1%. In 2011 was dit 11,8%. Dit resulteerde aan het einde van 2012 in een gemiddeld rendement van slechts 0,08%. Alleen in 2009 was het rendement met 0,0% nog lager.

Eric Tak, voorzitter Bovag Autodealers: "De definitieve cijfers over 2012 maken duidelijk dat de situatie in de dealerbranche nijpend begint te worden. Ik kan er niet genoeg de nadruk op leggen: het is echt de hoogste tijd om keuzemogelijkheden te bekijken, deze door te rekenen en dan beslissingen te nemen en verandering door te voeren. De tijd van ontkennen is nu definitief voorbij."

De omzet uit verkoop nieuw in Q4 liep terug met 6,7% ten opzichte van het einde van het jaar 2011. Doordat de gemiddelde verkoopprijs van nieuwe auto’s is gestegen, viel de terugloop van omzet relatief mee. De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe auto ging met 8,4% omhoog ten opzichte van dezelfde periode in 2011. Het totaal aantal verkopen per verkoper per jaar is gedaald: van 99 in 2011 naar 90 in 2012. Ook bij gebruikte auto’s nam de omzet af (-8,5%) ten opzichte van  2011. De gemiddelde verkoopprijs daalde met 5%.Voor zowel nieuwe als gebruikte auto’s zijn de voorraadtermijnen opgelopen.

De omzet in de werkplaats daalde met 10,5% ten opzichte van 2011. Dit komt onder meer omdat het aantal werkplaatsuren per auto met bijna een uur is teruggelopen in de laatste vier jaar – met dank aan de sterk verbeterde autokwaliteit. In het magazijn is er een daling van 14,4%.De omzet in werkplaats en magazijn is in 2012 dus harder teruggelopen dan de omzet op sales.

Tot slot is het absorptievermogen aftersales in 2012 (de mate waarin de winst op aftersales de totale vaste kosten van het dealerbedrijf dekt) gedaald naar 70,1%. Dit komt doordat de overheadkosten minder sterk zijn gezakt dan het afdelingsresultaat. De top 10% dealerbedrijven realiseerde vorig jaar een absorptievermogen van 95%.

Dealerrendement over 2012 eindigt op 0,08% - Automobielmanagement.nl

Dealerrendement over 2012 eindigt op 0,08%

De daling van de omzet bij dealerbedrijven is harder gegaan dan de daling van de kosten, blijkt uit de Branche Barometer van Bovag Autodealers in samenwerking met ASE-Demac.

Ook al hebben veel autodealers gesneden in de kosten, het percentage kosten van de omzet is in Q4 van 2012 gestegen naar 12,1%. In 2011 was dit 11,8%. Dit resulteerde aan het einde van 2012 in een gemiddeld rendement van slechts 0,08%. Alleen in 2009 was het rendement met 0,0% nog lager.

Eric Tak, voorzitter Bovag Autodealers: "De definitieve cijfers over 2012 maken duidelijk dat de situatie in de dealerbranche nijpend begint te worden. Ik kan er niet genoeg de nadruk op leggen: het is echt de hoogste tijd om keuzemogelijkheden te bekijken, deze door te rekenen en dan beslissingen te nemen en verandering door te voeren. De tijd van ontkennen is nu definitief voorbij."

De omzet uit verkoop nieuw in Q4 liep terug met 6,7% ten opzichte van het einde van het jaar 2011. Doordat de gemiddelde verkoopprijs van nieuwe auto’s is gestegen, viel de terugloop van omzet relatief mee. De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe auto ging met 8,4% omhoog ten opzichte van dezelfde periode in 2011. Het totaal aantal verkopen per verkoper per jaar is gedaald: van 99 in 2011 naar 90 in 2012. Ook bij gebruikte auto’s nam de omzet af (-8,5%) ten opzichte van  2011. De gemiddelde verkoopprijs daalde met 5%.Voor zowel nieuwe als gebruikte auto’s zijn de voorraadtermijnen opgelopen.

De omzet in de werkplaats daalde met 10,5% ten opzichte van 2011. Dit komt onder meer omdat het aantal werkplaatsuren per auto met bijna een uur is teruggelopen in de laatste vier jaar – met dank aan de sterk verbeterde autokwaliteit. In het magazijn is er een daling van 14,4%.De omzet in werkplaats en magazijn is in 2012 dus harder teruggelopen dan de omzet op sales.

Tot slot is het absorptievermogen aftersales in 2012 (de mate waarin de winst op aftersales de totale vaste kosten van het dealerbedrijf dekt) gedaald naar 70,1%. Dit komt doordat de overheadkosten minder sterk zijn gezakt dan het afdelingsresultaat. De top 10% dealerbedrijven realiseerde vorig jaar een absorptievermogen van 95%.