Onvrede Duitse dealers over laag rendement

De tevredenheid van de Duitse merkdealers is afgelopen jaar gedaald, vooral als het gaat om het rendement.

Volgens vakblad KFZ-Betrieb is dat de belangrijkste uitkomst van de jaarlijkse Sterkte-zwakte-monitor. Deze inmiddels voor de zestiende achtereenvolgende keer gehouden studie signaleert aan de hand van 28 criteria hoe het staat met de relatie tussen importeur en dealer. De gemiddelde ‘rendementstevredenheid’ kwam uit op 3,5, bijna op het niveau van de eerste twee crisisjaren (2008 en 2009, destijds 3,82 respectievelijk 3,62).

Het sterkst was de teruggang bij de BMW-dealers: de 3,72 betekent 1,49 minder dan in 2012. Bij Mini zijn de dealers evenmin blij (- 1,47); ook de Opel-dealers gaven een aanmerkelijk lagere waardering inzake rendement (- 1,31, naar 3,78). Maar het kan nog slechter: het meest mopperen de dealers van Citroën, Honda en Peugeot. Ook het gemiddelde van alle merken en criteria is gedaald, vooral onder invloed van de economische situatie en dalende afzetaantallen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Onvrede Duitse dealers over laag rendement - Automobielmanagement.nl

Onvrede Duitse dealers over laag rendement

De tevredenheid van de Duitse merkdealers is afgelopen jaar gedaald, vooral als het gaat om het rendement.

Volgens vakblad KFZ-Betrieb is dat de belangrijkste uitkomst van de jaarlijkse Sterkte-zwakte-monitor. Deze inmiddels voor de zestiende achtereenvolgende keer gehouden studie signaleert aan de hand van 28 criteria hoe het staat met de relatie tussen importeur en dealer. De gemiddelde ‘rendementstevredenheid’ kwam uit op 3,5, bijna op het niveau van de eerste twee crisisjaren (2008 en 2009, destijds 3,82 respectievelijk 3,62).

Het sterkst was de teruggang bij de BMW-dealers: de 3,72 betekent 1,49 minder dan in 2012. Bij Mini zijn de dealers evenmin blij (- 1,47); ook de Opel-dealers gaven een aanmerkelijk lagere waardering inzake rendement (- 1,31, naar 3,78). Maar het kan nog slechter: het meest mopperen de dealers van Citroën, Honda en Peugeot. Ook het gemiddelde van alle merken en criteria is gedaald, vooral onder invloed van de economische situatie en dalende afzetaantallen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding