Een aantal jaren geleden is op initiatief van Manders (VVD) de bpm aangepast om het vrije verkeer van producten mogelijk te maken. "Wie een auto waarover in Nederland belasting is betaald, exporteert naar het buitenland, krijgt de rest-bpm weer terug. Maar nu zie je weer handelaren die een autowrak dat bestemd is voor de sloop opkopen en exporteren naar Duitsland. Daar laten ze het wrak slopen, maar ze krijgen toch de bpm terug. Daar is het eigenlijk niet voor bedoeld dus ik vind dat we daar strenger op mogen controleren", zegt Manders op BNR. 

Bovag pleitte er in een reactie over fraude met importauto’s voor dat de overheid moet meekijken bij taxaties van geïmporteerde auto’s. Woordvoerder Paul de Waal: "Je zou eigenlijk moeten kijken of je ten tijde van de import al kan kijken of de taxatie klopt of de taxatie bij de RDW kan laten uitvoeren onder auspiciën van de overheid."

Het gaat om occasionhandel die de grens overschrijdt. Manders: "Toevallig gaan we morgen praten over een verordening die over grensoverschrijdende kentekenregistraties gaat. Het doel is te komen tot één Europese databank, waarin kentekens staan geregistreerd. Ook het zogenaamde COC-bewijs – gegevens van de auto die door de producent wordt bijgeleverd – zit daarbij. Dan weet je precies hoe oud de auto is, welke accessoires erop zitten, wat de prijs is, etc. Dat kan dan in heel Europa worden gecontroleerd. Zo kan de controle efficiënter." (bron: BNR)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding