AutoTrack: wantrouwen door ondoorzichtige internetprijzen in autowereld

Uit onderzoek van AutoTrack.nl is gebleken dat de nog altijd ondoorzichtige prijsstelling in de autobranche voor toenemend wantrouwen bij potentiële autokopers zorgt. Als autobedrijven willen blijven voldoen aan de wensen van de consument en de crisis willen overleven, dan moeten zij de (online) prijsconstructies omgooien.

Dat stelt Frank Ruygrok, salesmanager AutoTrack.nl. "Bewust en onbewust creëren autobedrijven in de prijsstelling addertjes onder het gras die leiden tot hogere kosten dan in de advertentie vermeld staan. Zo worden er bijvoorbeeld regelmatig voorraadauto’s aangeboden waarbij voor metallic lak extra kosten worden doorberekend. Dat is misleidend, want je kunt er als consument immers niet voor kiezen om de lak achterwege te laten." Ook de zogenaamde 50/50-deals vertroebelen de inzichtelijkheid van de prijs, omdat er wordt geadverteerd met het halve bedrag: de andere helft moet later toch echt worden voldaan. Volgens Ruygrok is deze handelswijze vooral het gevolg van het feit dat autobedrijven denken dat op internet enkel en alleen de prijs van belang is. "Ze willen een mooie van/voor-prijs kunnen aanbieden, maar in de praktijk hebben ze voorraadauto’s staan die van allerlei extra’s zijn voorzien." Ruygrok denkt dat dit soort lokkertjes niet meer werken. "Je online aanwezigheid is een verlengstuk van je showroom of beter gezegd de poort naar je showroom, via dit visitekaartje moet je direct laten zien wat je in huis hebt. Als je klanten met ondoorzichtige stuntprijzen naar je toe lokt en de auto blijkt  opeens duurder, dan voelt hij zich bedrogen. De kans op verkoop is dan klein." Volgens hem is het dan ook in het belang van de branche dat dit soort misleidende prijsconstructies tot het verleden gaan behoren. Bij ons worden dit soort advertenties dan ook structureel verwijderd, waarbij we de aanbieder daarvan uiteraard op de hoogte brengen "Bij veel autobedrijven moet het besef nog groeien dat de prijs alleen niet doorslaggevend is", legt Ruygrok uit. "Je moet alleen wel duidelijk laten zien wat jouw auto uniek maakt. Het kan bijvoorbeeld ook veel opleveren om een goede advertentietekst te maken, in plaats van een standaard tekst van bijvoorbeeld de dataleverancier. Dat zie je in mijn optiek nog veel te weinig gebeuren. Doe je dat niet, dan kom je in een situatie waarin de prijs leidend wordt." Volgens Ruygrok is transparantie daarbij erg belangrijk. "De gemiddelde autokoper is eens in de drie à vier jaar bezig met de aankoop van een auto. Het aankoopproces wordt veelal als spannend ervaren waarbij de consument zoveel mogelijk informatie wil ontvangen om tot de juiste keuze te komen", vertelt Ruygrok. "Het laatste wat je dan moet doen als aanbieder is extra onzekerheid creëren met onduidelijke prijsconstructies. Gelukkig zien we ook veel autobedrijven die het gewoon goed doen en die helpen we om het nog beter te doen."

Reacties

wat mij ook een doorn in het oog is zijn vaak de enorme verschillen in rijklaar maak kosten,varierend van nul tot 900 euro,en waarvoor?waarom vaak hoge bedragen,dat is echt niet meer in overeenstemming met de daadwerkelijke kosten maar gewoon een ordinaire verkapte prijsverhoging!

Geplaatst door: c oude alink op

Kan iemand mij verklaren waarom occassions in Limburg duurder zijn dan in Brabant of elders?

Geplaatst door: M. Derks op
AutoTrack: wantrouwen door ondoorzichtige internetprijzen in autowereld - Automobielmanagement.nl

AutoTrack: wantrouwen door ondoorzichtige internetprijzen in autowereld

Uit onderzoek van AutoTrack.nl is gebleken dat de nog altijd ondoorzichtige prijsstelling in de autobranche voor toenemend wantrouwen bij potentiële autokopers zorgt. Als autobedrijven willen blijven voldoen aan de wensen van de consument en de crisis willen overleven, dan moeten zij de (online) prijsconstructies omgooien.

Dat stelt Frank Ruygrok, salesmanager AutoTrack.nl. "Bewust en onbewust creëren autobedrijven in de prijsstelling addertjes onder het gras die leiden tot hogere kosten dan in de advertentie vermeld staan. Zo worden er bijvoorbeeld regelmatig voorraadauto’s aangeboden waarbij voor metallic lak extra kosten worden doorberekend. Dat is misleidend, want je kunt er als consument immers niet voor kiezen om de lak achterwege te laten." Ook de zogenaamde 50/50-deals vertroebelen de inzichtelijkheid van de prijs, omdat er wordt geadverteerd met het halve bedrag: de andere helft moet later toch echt worden voldaan. Volgens Ruygrok is deze handelswijze vooral het gevolg van het feit dat autobedrijven denken dat op internet enkel en alleen de prijs van belang is. "Ze willen een mooie van/voor-prijs kunnen aanbieden, maar in de praktijk hebben ze voorraadauto’s staan die van allerlei extra’s zijn voorzien." Ruygrok denkt dat dit soort lokkertjes niet meer werken. "Je online aanwezigheid is een verlengstuk van je showroom of beter gezegd de poort naar je showroom, via dit visitekaartje moet je direct laten zien wat je in huis hebt. Als je klanten met ondoorzichtige stuntprijzen naar je toe lokt en de auto blijkt  opeens duurder, dan voelt hij zich bedrogen. De kans op verkoop is dan klein." Volgens hem is het dan ook in het belang van de branche dat dit soort misleidende prijsconstructies tot het verleden gaan behoren. Bij ons worden dit soort advertenties dan ook structureel verwijderd, waarbij we de aanbieder daarvan uiteraard op de hoogte brengen "Bij veel autobedrijven moet het besef nog groeien dat de prijs alleen niet doorslaggevend is", legt Ruygrok uit. "Je moet alleen wel duidelijk laten zien wat jouw auto uniek maakt. Het kan bijvoorbeeld ook veel opleveren om een goede advertentietekst te maken, in plaats van een standaard tekst van bijvoorbeeld de dataleverancier. Dat zie je in mijn optiek nog veel te weinig gebeuren. Doe je dat niet, dan kom je in een situatie waarin de prijs leidend wordt." Volgens Ruygrok is transparantie daarbij erg belangrijk. "De gemiddelde autokoper is eens in de drie à vier jaar bezig met de aankoop van een auto. Het aankoopproces wordt veelal als spannend ervaren waarbij de consument zoveel mogelijk informatie wil ontvangen om tot de juiste keuze te komen", vertelt Ruygrok. "Het laatste wat je dan moet doen als aanbieder is extra onzekerheid creëren met onduidelijke prijsconstructies. Gelukkig zien we ook veel autobedrijven die het gewoon goed doen en die helpen we om het nog beter te doen."

Reacties

wat mij ook een doorn in het oog is zijn vaak de enorme verschillen in rijklaar maak kosten,varierend van nul tot 900 euro,en waarvoor?waarom vaak hoge bedragen,dat is echt niet meer in overeenstemming met de daadwerkelijke kosten maar gewoon een ordinaire verkapte prijsverhoging!

Geplaatst door: c oude alink op

Kan iemand mij verklaren waarom occassions in Limburg duurder zijn dan in Brabant of elders?

Geplaatst door: M. Derks op