Franse Mercedes-dealers ten einde raad

Mercedes-dealers in Frankrijk zijn zo langzamerhand ten einde raad door het nu al weken geldende verkoopverbod voor nieuwe auto’s van dat merk.

Frankrijk verbiedt Mercedessen van de A-, B-, CLA- en S-Klasse omdat er een koudevloeistof in zit die sinds 1 januari verboden is. Dat verbod is weliswaar gebaseerd op een Europese richtlijn maar die is voorlopig alleen in Frankrijk van kracht. "De betrokken modellen vertegenwoordigen de helft van onze verkopen,” zegt de vereniging van Franse Mercedes-dealers in een brief aan minister van ecologie Philippe Martin. ‘’We hebben al talrijke klanten gehad die hun bestelde auto hebben geannuleerd.” Volgens de vereniging wachten inmiddels meer dan vijfduizend afnemers op hun auto. ‘’We stellen hen alternatieven als een leenauto of een auto uit een hogere categorie voor maar dat is voor lang niet iedereen aanvaardbaar,” zegt voorzitter Jean-Claude Bernard in de economische krant Les Echos. Volgens Bernard zijn de meeste dealers nu gedwongen personeel te ontslaan. De boze dealers vermoeden dat er een soort protectionisme achter de maatregel zit. Voor het verbod wist Mercedes nog flink meer auto’s te verkopen dan de Franse thuismerken die de laatste tijd extra zwaar te lijden hebben onder de crisis.   

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Franse Mercedes-dealers ten einde raad - Automobielmanagement.nl

Franse Mercedes-dealers ten einde raad

Mercedes-dealers in Frankrijk zijn zo langzamerhand ten einde raad door het nu al weken geldende verkoopverbod voor nieuwe auto’s van dat merk.

Frankrijk verbiedt Mercedessen van de A-, B-, CLA- en S-Klasse omdat er een koudevloeistof in zit die sinds 1 januari verboden is. Dat verbod is weliswaar gebaseerd op een Europese richtlijn maar die is voorlopig alleen in Frankrijk van kracht. "De betrokken modellen vertegenwoordigen de helft van onze verkopen,” zegt de vereniging van Franse Mercedes-dealers in een brief aan minister van ecologie Philippe Martin. ‘’We hebben al talrijke klanten gehad die hun bestelde auto hebben geannuleerd.” Volgens de vereniging wachten inmiddels meer dan vijfduizend afnemers op hun auto. ‘’We stellen hen alternatieven als een leenauto of een auto uit een hogere categorie voor maar dat is voor lang niet iedereen aanvaardbaar,” zegt voorzitter Jean-Claude Bernard in de economische krant Les Echos. Volgens Bernard zijn de meeste dealers nu gedwongen personeel te ontslaan. De boze dealers vermoeden dat er een soort protectionisme achter de maatregel zit. Voor het verbod wist Mercedes nog flink meer auto’s te verkopen dan de Franse thuismerken die de laatste tijd extra zwaar te lijden hebben onder de crisis.   

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding