Volgens Thomas d’Haussy, product director Citroën, laat de concept car zien welke weg het merk inslaat met zijn C-serie. De begin volgend jaar verwachte definitieve versie van de Cactus zal naast de C4 Picasso worden gevoerd en herbergt de Airbumps (rubberen stootvlakken op de portieren en de voorste hoeken en de achterkant) van de studieversie.

De C-lijn mikt op klanten "die minder gericht zijn op imago en meer voor een betaalbare auto gaan. Die niet alleen kijken naar lage kosten, maar naar de balans tussen gebruik, praktisch nut en het gevoel van welzijn. Wij komen met een nieuwe balans. Goede stoelen, niet te krap, een goede wegligging en goede akoestiek. De auto moet eenvoudig zijn, maar niet goedkoop."

In de Cactus is een aantal bedieningsknoppen vervangen door een 7-inch touch screen centraal in het dashboard. "Want daar kan de nieuwe generatie kopers goed mee omgaan." Om veel opbergruimte te creëren, zit de passagiersairbag niet meer in het dashboard maar in het dak. En in samenwerking met toeleverancier Saint-Gobain is een panoramadak ontwikkeld dat licht en warmte reduceert. Doordat het platter is dan gebruikelijk, kon de daklijn van de Cactus drie centimeter omlaag, wat goed is voor de aerodynamica.

De Cactus is Citroëns tweede model, na de C3 Hybrid Air, met alternatieve energieopslag in de vorm van een hydraulische motor, gecombineerd met gecomprimeerde gasopslag. Daarmee zal het verbruik rond 2,5 l/100 km zijn, met zeer lage CO2-emissie.