Van de huidige circa 7800 zelfstandige dealers zijn er over zeven jaar nog rond de 4500 over. Toenemende concurrentie van internet en andere aanbieders, een dalend klantenreservoir en alternatieve vervoersoplossingen zoals car-sharing laten duidelijke sporen achter. Ook krimpt het aantal outlets door de oprukkende schaalvergroting in het dealernetwerk, nodig om noodzakelijke toekomstige investeringen te kunnen dragen.   

PWC uit zijn voorspelling in het onderzoek ‘Automotive Retail – De toekomst begint nu’. Voor een deel staat de branche machteloos. In Duitsland krimpt de bevolking de komende jaren zo sterk dat er in 2020 rond de anderhalf miljoen mogelijke klanten minder zullen zijn. Daarnaast slaat de vergrijzing toe, groeit het percentage alleenstaanden alsmede de hoeveelheid autorijders die in een stedelijke omgeving woont (en dus minder behoefte zal hebben aan een eigen auto). Ook de maatschappelijke trend van autobezit naar -gebruik is een gegeven. "Dealers zullen moeten bepalen in welke businessmodellen ze hun kerncompetenties zien", stelt PWC.