Honda Nederland deels naar Brussel

Van de Honda Nederland-medewerkers die per april 2014 boventallig worden, hebben volgens managing director Jørgen Pluym inmiddels zes in eigen land een andere baan gevonden.

Verder is voor ruim tien mensen, gezien hun gevorderde leeftijd (60-plus), een regeling getroffen in het kader van een sociaal plan. Van vijf à tien medewerkers verhuist de functie naar het nieuwe Benelux-kantoor van Honda in Brussel. Ongeveer vijftien mensen blijven in Nederland werkzaam, om de lokale dealerorganisatie te ondersteunen. Dat gebeurt in een ander, kleiner en nog te bepalen pand in de buurt van de huidige locatie (Schiplhol-Rijk). Al met al is op dit moment voor vijf tot tien medewerkers onduidelijk waar hun arbeidzame toekomst ligt.

In het kader van een grootscheepse efficiencyslag is Honda bezig zijn Europese verkooporganisaties in te dikken en waar mogelijk samen te voegen. Veelal worden backoffices gecombineerd. Dat proces is behalve in Nederland ook gaande in landen als Spanje, Portugal, Italië, Oostenrijk, Hongarije, Bulgarije, Slovenië en Tsjechië. Over de personele gevolgen voor de Nederlandse importeur bestaat sinds de zomer overleg met de ondernemingsraad en de individuele medewerkers. Geholpen door "een goed sociaal plan" bestaat volgens Pluym nu in veruit de meeste gevallen duidelijkheid. Boventalligen mogen tot en met eind maart 2014 in dienst blijven. "De meest acute pijn is inmiddels geleden, we zijn hier al een half jaar mee bezig. Niemand kiest voor een operatie als deze, het is geen fijne klus. Maar gelukkig lijken inmiddels voor een aanzienlijk deel van onze mensen de zaken op hun pootjes terecht te komen."

Voor de dealerorganisatie verandert er hoegenaamd niets, stelt Pluym. Er worden geen rayons opgeheven of ingedikt; de centrale aansturing op het gebied van sales, training, marketing en aftersales blijft overeind. De positie van Pluym zelf is nog niet ingevuld. Daarover zal pas duidelijkheid ontstaan wanneer begin volgend jaar op Europees niveau de carrousel van managementfuncties gaat draaien. "Ik verwacht dat mijn toekomst zich binnen Honda zal blijven afspelen, maar niet binnen Nederland."

Pluym trad in 2008 aan als directeur van Honda Nederland. Hij noemt de personele reorganisatie "geen wanhoopspong, wel een logisch vervolg op dingen die al eerder al in gang zijn gezet." Zo werden niet-core-diensten als ICT reeds extern geparkeerd. Hij beaamt dat de verkoopcijfers in Nederland (2012: 2970 stuks, marktaandeel 0,59 procent) geen reden geven tot vreugde. "Als je echter niet naar volumes kijkt maar puur naar de financiële situatie eronder, zijn er in Europa best een aantal andere merken die het moeilijker hebben dan wij." De managing director verwacht dan ook dat elders vergelijkbare organisatieslagen op komst zijn. "Het is nooit ons beleid geweest om koste wat kost volume te maken. In deze moeilijke marktsituatie kan dat alleen door flinke bonussen te geven, aan leasemaatschappijen en consumenten. Honda kiest ervoor zijn eigen voetjes droog te houden en de zaken klaar te maken voor de toekomst."

In 2014/2015 komt er volgens Pluym op modellengebied "van alles aan. Geen hybrids of plug-in hybrids, want wereldwijd is dat niet de winnende techniek die volumes gaat brengen. Te kostbaar, want je stopt twee systemen in één auto." In afwachting van de doorbraak van waterstof zet Honda de kaarten voorlopig op efficiënte techniek binnen conventionele aandrijving.

 

 

  

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Honda Nederland deels naar Brussel - Automobielmanagement.nl

Honda Nederland deels naar Brussel

Van de Honda Nederland-medewerkers die per april 2014 boventallig worden, hebben volgens managing director Jørgen Pluym inmiddels zes in eigen land een andere baan gevonden.

Verder is voor ruim tien mensen, gezien hun gevorderde leeftijd (60-plus), een regeling getroffen in het kader van een sociaal plan. Van vijf à tien medewerkers verhuist de functie naar het nieuwe Benelux-kantoor van Honda in Brussel. Ongeveer vijftien mensen blijven in Nederland werkzaam, om de lokale dealerorganisatie te ondersteunen. Dat gebeurt in een ander, kleiner en nog te bepalen pand in de buurt van de huidige locatie (Schiplhol-Rijk). Al met al is op dit moment voor vijf tot tien medewerkers onduidelijk waar hun arbeidzame toekomst ligt.

In het kader van een grootscheepse efficiencyslag is Honda bezig zijn Europese verkooporganisaties in te dikken en waar mogelijk samen te voegen. Veelal worden backoffices gecombineerd. Dat proces is behalve in Nederland ook gaande in landen als Spanje, Portugal, Italië, Oostenrijk, Hongarije, Bulgarije, Slovenië en Tsjechië. Over de personele gevolgen voor de Nederlandse importeur bestaat sinds de zomer overleg met de ondernemingsraad en de individuele medewerkers. Geholpen door "een goed sociaal plan" bestaat volgens Pluym nu in veruit de meeste gevallen duidelijkheid. Boventalligen mogen tot en met eind maart 2014 in dienst blijven. "De meest acute pijn is inmiddels geleden, we zijn hier al een half jaar mee bezig. Niemand kiest voor een operatie als deze, het is geen fijne klus. Maar gelukkig lijken inmiddels voor een aanzienlijk deel van onze mensen de zaken op hun pootjes terecht te komen."

Voor de dealerorganisatie verandert er hoegenaamd niets, stelt Pluym. Er worden geen rayons opgeheven of ingedikt; de centrale aansturing op het gebied van sales, training, marketing en aftersales blijft overeind. De positie van Pluym zelf is nog niet ingevuld. Daarover zal pas duidelijkheid ontstaan wanneer begin volgend jaar op Europees niveau de carrousel van managementfuncties gaat draaien. "Ik verwacht dat mijn toekomst zich binnen Honda zal blijven afspelen, maar niet binnen Nederland."

Pluym trad in 2008 aan als directeur van Honda Nederland. Hij noemt de personele reorganisatie "geen wanhoopspong, wel een logisch vervolg op dingen die al eerder al in gang zijn gezet." Zo werden niet-core-diensten als ICT reeds extern geparkeerd. Hij beaamt dat de verkoopcijfers in Nederland (2012: 2970 stuks, marktaandeel 0,59 procent) geen reden geven tot vreugde. "Als je echter niet naar volumes kijkt maar puur naar de financiële situatie eronder, zijn er in Europa best een aantal andere merken die het moeilijker hebben dan wij." De managing director verwacht dan ook dat elders vergelijkbare organisatieslagen op komst zijn. "Het is nooit ons beleid geweest om koste wat kost volume te maken. In deze moeilijke marktsituatie kan dat alleen door flinke bonussen te geven, aan leasemaatschappijen en consumenten. Honda kiest ervoor zijn eigen voetjes droog te houden en de zaken klaar te maken voor de toekomst."

In 2014/2015 komt er volgens Pluym op modellengebied "van alles aan. Geen hybrids of plug-in hybrids, want wereldwijd is dat niet de winnende techniek die volumes gaat brengen. Te kostbaar, want je stopt twee systemen in één auto." In afwachting van de doorbraak van waterstof zet Honda de kaarten voorlopig op efficiënte techniek binnen conventionele aandrijving.

 

 

  

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding