Pouw Automotive Groep in financiële moeilijkheden

De Pouw Automotive Groep, een van de vier grootste autodealers van Nederland, is door een agressieve overnamestrategie en tegenvallende autoverkopen in financiële moeilijkheden geraakt.

Dat meldt het Financieele Dagblad. Stevig ingrijpen zou dan ook onontkoombaar zijn. Onverkochte voorraden van de bedrijfsonderdeel in Noord-Nederland zijn aan de importeurs terug geleverd. Eerder sloot Pouw al een vestiging in Haren. Het bedrijf heeft zevenhonderd medewerkers en alle takken van het bedrijf leiden verlies, met uitzondering van de filialen in het oosten van Nederland.  Pouw stopt voorlopig met zijn expansieplan, waarbij in anderhalf jaar voor honderd miljoen aan omzet is bijgekocht. Oud-directeur Xeno Grimmelt van Pon is ingehuurd om een mogelijke fusie met concurrent Stern Groep te begeleiden, die in september is aangekondigd. Het bedrijf is eigendom van Jan Pouw (Pouw Beheer BV) en H2 Equity Partners maar is met veel geleend geld gefinancierd waardoor het extra kwetsbaar is in deze tijden van tegenvallende autoverkopen. Een versnelde reorganisatie in Noord-Nederland zou voldoende moeten zijn om de continuïteit van Pouw veilig te stellen.

Na dat Pouw de Van der Molen-autobedrijven in Groningen en Haren en Wander in de regio Assen overnam, zakte de markt in. Marketingdirecteur Heloise Timmerman van Pouw Groep zegt in het FD dat men dat niet heeft kunnen voorzien. De verkoopdoelen zijn intussen verlaagd. Om het kapitaalbeslag te verminderen is in overleg met importeurs besloten de voorraden in Noord-Nederland uit te dunnen. Kia, Opel en Mazda hebben 76 van de tweehonderd auto’s teruggehaald. Zo zijn 35 modellen van Kia afgelopen donderdag op vijf trailers geladen en teruggebracht naar de importeur. "Dit is op deze schaal niet eerder gebeurd", zegt Timmerman in FD.

Pouw Automotive Groep staat in de Dealerholding Top-50 (van mei 2013) op de vierde plek na Stern, Dealer Groep Pon en PGA Nederland. Pouw Automotive Groep heeft in dat overzicht 23 vestigingen (daken) en vertegenwoordigt dertien merken, waaronder vooral Peugeot en Volkswagen. De omzet van het concern in 2012 was iets meer dan een half miljard euro, met een netto resultaat van 3,8 miljoen. Pouw staat in het overzicht genoteerd met 825 medewerkers (ultimo 2012).  

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Als je twee jaar geleden (in toen al slechte markt) aankondigt behoorlijk wat overnames te gaan doen met eigen geld, terwijl dat geld er niet is, en de markt veert niet plotseling op, dan heb je zal snel zelfs goedkoop overgenomen bedrijven als een molensteen om de nek. Natuurlijk krijgt achteraf de marktontwikkeling de schuld, maar de verdediging dat dat niet te zien was klopt alleen voor niet-deskundigen, zowel binnen het autobedrijf als bij de financiers.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Het is niet meer en niet minder zoals Roel zegt, sommi9ge denken NOG steeds dat de bomen tot de hemel groeien en de klanten niet om hun HEEN kunnen!!!! Jammer voor de mensen die er werken!!!!

Geplaatst door: Spierings Arnold op

Niets geleerd van de Kroymans affaire?

Geplaatst door: DAW op

Typisch gevalletje Mismanagement. Word toch eens wakker in de nieuwe realiteit!

Geplaatst door: Guido Thyss op

Ik denk niet dat het een typisch gevalletje van mismanagement is. Er heerst al enige jaren een cultuur van “eten of gegeten worden” in de branche. Het zijn strategische besluiten die snel genomen moeten worden en gezien het feit dat de economische omstandigheden nog steeds slecht zijn in Nederland, met daarbij een regering die kosten wat het kost het beste jongetje van de klas wil zijn als het gaat om milieu. Dit samen maakt dat het voor veel dealerbedrijven iedere dag weer een gevecht is om het hoofd boven water te houden. Inderdaad, het is zeer spijtig voor al die mensen die er werken.

Geplaatst door: monique.bonouvrier@gmail.com op

En nu bij de les blijven. Kordaat optreden en de klant niet uit het oog verliezen, die zorgt nog steeds voor de inkomsten

Geplaatst door: Luc Baetens op

We zijn apetrots op een superbedrijf waarin we ook in lastige tijden als team’s onze klanten op hoog niveau blijven bedienen.
” Achter donkere luchten schijnt altijd de zon”

Geplaatst door: Medewerker Pouw op

peugeot is de boosdoener slechte verkopen,marge en management.

Geplaatst door: andre op
Pouw Automotive Groep in financiële moeilijkheden - Automobielmanagement.nl

Pouw Automotive Groep in financiële moeilijkheden

De Pouw Automotive Groep, een van de vier grootste autodealers van Nederland, is door een agressieve overnamestrategie en tegenvallende autoverkopen in financiële moeilijkheden geraakt.

Dat meldt het Financieele Dagblad. Stevig ingrijpen zou dan ook onontkoombaar zijn. Onverkochte voorraden van de bedrijfsonderdeel in Noord-Nederland zijn aan de importeurs terug geleverd. Eerder sloot Pouw al een vestiging in Haren. Het bedrijf heeft zevenhonderd medewerkers en alle takken van het bedrijf leiden verlies, met uitzondering van de filialen in het oosten van Nederland.  Pouw stopt voorlopig met zijn expansieplan, waarbij in anderhalf jaar voor honderd miljoen aan omzet is bijgekocht. Oud-directeur Xeno Grimmelt van Pon is ingehuurd om een mogelijke fusie met concurrent Stern Groep te begeleiden, die in september is aangekondigd. Het bedrijf is eigendom van Jan Pouw (Pouw Beheer BV) en H2 Equity Partners maar is met veel geleend geld gefinancierd waardoor het extra kwetsbaar is in deze tijden van tegenvallende autoverkopen. Een versnelde reorganisatie in Noord-Nederland zou voldoende moeten zijn om de continuïteit van Pouw veilig te stellen.

Na dat Pouw de Van der Molen-autobedrijven in Groningen en Haren en Wander in de regio Assen overnam, zakte de markt in. Marketingdirecteur Heloise Timmerman van Pouw Groep zegt in het FD dat men dat niet heeft kunnen voorzien. De verkoopdoelen zijn intussen verlaagd. Om het kapitaalbeslag te verminderen is in overleg met importeurs besloten de voorraden in Noord-Nederland uit te dunnen. Kia, Opel en Mazda hebben 76 van de tweehonderd auto’s teruggehaald. Zo zijn 35 modellen van Kia afgelopen donderdag op vijf trailers geladen en teruggebracht naar de importeur. "Dit is op deze schaal niet eerder gebeurd", zegt Timmerman in FD.

Pouw Automotive Groep staat in de Dealerholding Top-50 (van mei 2013) op de vierde plek na Stern, Dealer Groep Pon en PGA Nederland. Pouw Automotive Groep heeft in dat overzicht 23 vestigingen (daken) en vertegenwoordigt dertien merken, waaronder vooral Peugeot en Volkswagen. De omzet van het concern in 2012 was iets meer dan een half miljard euro, met een netto resultaat van 3,8 miljoen. Pouw staat in het overzicht genoteerd met 825 medewerkers (ultimo 2012).  

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Als je twee jaar geleden (in toen al slechte markt) aankondigt behoorlijk wat overnames te gaan doen met eigen geld, terwijl dat geld er niet is, en de markt veert niet plotseling op, dan heb je zal snel zelfs goedkoop overgenomen bedrijven als een molensteen om de nek. Natuurlijk krijgt achteraf de marktontwikkeling de schuld, maar de verdediging dat dat niet te zien was klopt alleen voor niet-deskundigen, zowel binnen het autobedrijf als bij de financiers.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Het is niet meer en niet minder zoals Roel zegt, sommi9ge denken NOG steeds dat de bomen tot de hemel groeien en de klanten niet om hun HEEN kunnen!!!! Jammer voor de mensen die er werken!!!!

Geplaatst door: Spierings Arnold op

Niets geleerd van de Kroymans affaire?

Geplaatst door: DAW op

Typisch gevalletje Mismanagement. Word toch eens wakker in de nieuwe realiteit!

Geplaatst door: Guido Thyss op

Ik denk niet dat het een typisch gevalletje van mismanagement is. Er heerst al enige jaren een cultuur van “eten of gegeten worden” in de branche. Het zijn strategische besluiten die snel genomen moeten worden en gezien het feit dat de economische omstandigheden nog steeds slecht zijn in Nederland, met daarbij een regering die kosten wat het kost het beste jongetje van de klas wil zijn als het gaat om milieu. Dit samen maakt dat het voor veel dealerbedrijven iedere dag weer een gevecht is om het hoofd boven water te houden. Inderdaad, het is zeer spijtig voor al die mensen die er werken.

Geplaatst door: monique.bonouvrier@gmail.com op

En nu bij de les blijven. Kordaat optreden en de klant niet uit het oog verliezen, die zorgt nog steeds voor de inkomsten

Geplaatst door: Luc Baetens op

We zijn apetrots op een superbedrijf waarin we ook in lastige tijden als team’s onze klanten op hoog niveau blijven bedienen.
” Achter donkere luchten schijnt altijd de zon”

Geplaatst door: Medewerker Pouw op

peugeot is de boosdoener slechte verkopen,marge en management.

Geplaatst door: andre op