D’Ieteren is in België importeur/dealer voor alle merken uit de VW stal. Daarnaast voert het bedrijf ook Yamaha motoren. Het bedrijf doet dat via 23 eigen vestigingen en een netwerk van 170 onafhankelijke dealers die samen goed zijn voor een marktaandeel van ruim 22 procent. De Belgische onderneming is daarnaast voor bijna 95 procent eigenaar van Belron dat met merken als Carglass en Autoglass met 2.200 vestigingen en ruim 8.800 bestelwagens in 34 landen autoruiten repareert en vervangt.

Met al die activiteiten kwam d’Ieteren afgelopen jaar op een omzet van 5,47 miljard euro. Dat is minder dan een procent lager dan in 2012. Bij de autodivisie liepen de verkopen echter met 5,7 procent terug door de moeilijke situatie op de Belgische automarkt en lagere voorraden bij de concessiehouders. Belron kon echter 4,3 procent meer omzet draaien door de strenge winter van vorig voorjaar en door een hogere gemiddelde prijs per ingreep. Al met al komt de nettowinst uit op 114 miljoen, veertig procent lager op jaarbasis. D’Ieteren verwacht ook voor 2014 een verdere winstdaling, hoewel niet in de orde van grootte als nu gemeld moest worden.

Om het tij te keren gaan in eerste instantie vijf vestigingen in Brussel dicht. Het autobedrijf geeft toe op die Brusselse verkooppunten momenteel ongeveer tien miljoen euro per jaar te verliezen. Daarnaast wordt de carrosserie-afdeling verhuisd naar een grotere locatie. D’Ieteren stelt dat die hele operatie niet zal leiden tot collectieve ontslagen. Wel zal de verhuizing en sluiting een goede 27 miljoen euro gaan kosten. Al dat slechte nieuws werd donderdag op de beurs van Brussel ontvangen met een koersdaling van meer dan twaalf procent.