Duitse studie Dekra: groter is niet automatisch beter

Grote dealergroepen zijn niet per definitie winstgevender dan de gemiddelde autobedrijven, zo blijkt uit een Duitse studie van Dekra IFA. Eerder het tegenovergestelde zou het geval zijn.

Grootte alleen maakt niet succesvol. Dat is een van de vooraf gepubliceerde uitkomsten van de studie van Dekra IFA naar de Duitse autobranche. "Volgens onze informatie lagen rendement (t.o.v. de omzet) bij de twintig grootste dealergroepen van Duitsland (in het boekjaar 2011, nieuwere cijfers heeft men niet) met anderhalf procent duidelijk onder het gemiddelde in de branche van 2,1 procent. Dat verklaarde onderzoeksleider professor Willi Diez van IFA.
Uit vooraf gepubliceerde eerste uitkomsten blijkt dat de uitdagingen voor de autobranche steeds groter worden. De investeringen in nieuwbouw en modernisering van dealerbedrijven die door de fabrikanten worden geëist, zouden voor de gehele branche zo’n 650 miljoen euro bedragen. Bovendien legt de groeiende diversiteit aan modellen een steeds groter beslag op het kapitaal van de ondernemingen want die moet steeds meer showroomauto’s, demonstratiewagens en voorraden hebben.  Tot 2025 verwacht Diez dat de groei in kapitaalbeslag hierdoor tussen de 1,8 en 2,3 miljoen euro zal liggen voor een gemiddelde dealer. Parallel daaraan voorspelt de onderzoeker veranderingen bij het eerste contact met de klant. "In het jaar 2025 zal meer dan negentig procent van de eerste klantcontacten niet meer plaatsvinden in het dealerbedrijf maar via internet of roadshows of via city stores.  "Daardoor zal de afhankelijkheid van de dealer van de fabrikant verder toenemen want de verwerking van grote datahoeveelheden is in feite alleen door fabrikanten op te brengen."

De studie van Dekra IFA moet onder meer de vraag beantwoorden hoe de branche zich moet opstellen ten opzichte van al deze uitdagingen.  Het uiteindelijke rapport wordt begin juli gepresenteerd. (bron:  Automobilwoche)

 

Reacties

Zouden onze importorganisaties dit ook lezen of pas over 10 jaar?

Geplaatst door: C.Mondt op
Duitse studie Dekra: groter is niet automatisch beter - Automobielmanagement.nl

Duitse studie Dekra: groter is niet automatisch beter

Grote dealergroepen zijn niet per definitie winstgevender dan de gemiddelde autobedrijven, zo blijkt uit een Duitse studie van Dekra IFA. Eerder het tegenovergestelde zou het geval zijn.

Grootte alleen maakt niet succesvol. Dat is een van de vooraf gepubliceerde uitkomsten van de studie van Dekra IFA naar de Duitse autobranche. "Volgens onze informatie lagen rendement (t.o.v. de omzet) bij de twintig grootste dealergroepen van Duitsland (in het boekjaar 2011, nieuwere cijfers heeft men niet) met anderhalf procent duidelijk onder het gemiddelde in de branche van 2,1 procent. Dat verklaarde onderzoeksleider professor Willi Diez van IFA.
Uit vooraf gepubliceerde eerste uitkomsten blijkt dat de uitdagingen voor de autobranche steeds groter worden. De investeringen in nieuwbouw en modernisering van dealerbedrijven die door de fabrikanten worden geëist, zouden voor de gehele branche zo’n 650 miljoen euro bedragen. Bovendien legt de groeiende diversiteit aan modellen een steeds groter beslag op het kapitaal van de ondernemingen want die moet steeds meer showroomauto’s, demonstratiewagens en voorraden hebben.  Tot 2025 verwacht Diez dat de groei in kapitaalbeslag hierdoor tussen de 1,8 en 2,3 miljoen euro zal liggen voor een gemiddelde dealer. Parallel daaraan voorspelt de onderzoeker veranderingen bij het eerste contact met de klant. "In het jaar 2025 zal meer dan negentig procent van de eerste klantcontacten niet meer plaatsvinden in het dealerbedrijf maar via internet of roadshows of via city stores.  "Daardoor zal de afhankelijkheid van de dealer van de fabrikant verder toenemen want de verwerking van grote datahoeveelheden is in feite alleen door fabrikanten op te brengen."

De studie van Dekra IFA moet onder meer de vraag beantwoorden hoe de branche zich moet opstellen ten opzichte van al deze uitdagingen.  Het uiteindelijke rapport wordt begin juli gepresenteerd. (bron:  Automobilwoche)

 

Reacties

Zouden onze importorganisaties dit ook lezen of pas over 10 jaar?

Geplaatst door: C.Mondt op