Dealer in RODI 2013: standards maar beetje versoepeld

Ondanks de tegenvallende nieuwverkopen en moeilijke financiële positie van autodealers hebben importeurs in 2013 de ‘standards’ niet of nauwelijks versoepeld, blijkt uit het jaarlijkse Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) van Bovag Autodealers.

In deze 27e editie geeft slechts acht procent van de dealers aan dat hun importeur de sales standards heeft afgezwakt. Drie procent zegt dat de standards voor aftersales zijn versoepeld.

Volgens voorzitter Eric Tak maken de resultaten duidelijk dat het verdienmodel van dealers extra aandacht behoeft: "Hoe belangrijk het ook is om te voldoen aan allerlei regels van de importeur of fabrikant, de primaire aandacht dient uit te gaan naar het verkopen en onderhouden van auto’s en daarmee tevreden klanten hebben en behouden. En er is zeker geen direct verband tussen het voldoen aan alle standards en een hoge score op klanttevredenheid."

Tak is positief over de gestegen waardering van dealers voor de ondersteuning die sommige importeurs bieden bij de verkoop van occasions: "Daar hebben de teruglopende verkoopaantallen van nieuwe auto’s ongetwijfeld iets mee te maken. Maar tegelijkertijd blijkt hieruit dat steeds meer dealers en hun importeurs beseffen dat de verkoop van occasions belangrijk is voor het uiteindelijke bedrijfsresultaat. De winstmogelijkheden op langere termijn worden weliswaar iets beter gewaardeerd dan het jaar ervoor, maar de score blijft onvoldoende. We moeten af van het verdienmodel waarbij de omzet uit aftersales de kurk is waar de meeste merkdealers op drijven."

 

Dealer in RODI 2013: standards maar beetje versoepeld - Automobielmanagement.nl

Dealer in RODI 2013: standards maar beetje versoepeld

Ondanks de tegenvallende nieuwverkopen en moeilijke financiële positie van autodealers hebben importeurs in 2013 de ‘standards’ niet of nauwelijks versoepeld, blijkt uit het jaarlijkse Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) van Bovag Autodealers.

In deze 27e editie geeft slechts acht procent van de dealers aan dat hun importeur de sales standards heeft afgezwakt. Drie procent zegt dat de standards voor aftersales zijn versoepeld.

Volgens voorzitter Eric Tak maken de resultaten duidelijk dat het verdienmodel van dealers extra aandacht behoeft: "Hoe belangrijk het ook is om te voldoen aan allerlei regels van de importeur of fabrikant, de primaire aandacht dient uit te gaan naar het verkopen en onderhouden van auto’s en daarmee tevreden klanten hebben en behouden. En er is zeker geen direct verband tussen het voldoen aan alle standards en een hoge score op klanttevredenheid."

Tak is positief over de gestegen waardering van dealers voor de ondersteuning die sommige importeurs bieden bij de verkoop van occasions: "Daar hebben de teruglopende verkoopaantallen van nieuwe auto’s ongetwijfeld iets mee te maken. Maar tegelijkertijd blijkt hieruit dat steeds meer dealers en hun importeurs beseffen dat de verkoop van occasions belangrijk is voor het uiteindelijke bedrijfsresultaat. De winstmogelijkheden op langere termijn worden weliswaar iets beter gewaardeerd dan het jaar ervoor, maar de score blijft onvoldoende. We moeten af van het verdienmodel waarbij de omzet uit aftersales de kurk is waar de meeste merkdealers op drijven."