Een aantal staten, waaronder Texas, heeft de directe verkoop inmiddels verboden. In New Jersey leverde een besluit in die richting een felle discussie op. Verder wil nu ook Arizona verkoop via een dealer verplicht stellen.

Als verlengstuk van de auto-industrie behoren dealerverenigingen in veel Amerikaanse staten tot de economische machten met veel lobbykracht. Dat blijkt bijvoorbeeld in Arizona, waar de club van autodealers in opstand is gekomen tegen de rechtstreekse verkoop zoals Tesla die voorstaat. Volgens de dealers wordt vooral de autokoper daar slechter van.

Een woordvoerster gaf op zakenzender CNBC nadere uitleg: "Als je de dealer uitschakelt, kan de koper niet profiteren van de onderlinge concurrentie tussen de dealers en van de prijsaanbiedingen die dat oplevert. Je moet de prijs accepteren die de fabrikant voorschrijft en je ziet bij Tesla waar dat toe leidt. Dat geldt niet alleen voor de nieuwprijs maar ook voor de kosten van het onderhoud. Bovendien heb je niemand om op terug te vallen als je je auto eenmaal in ontvangst hebt genomen. Een vestiging van Tesla is vaak ver weg, áls er al een is. Dus waar ga je naartoe voor een onderhoudsbeurt of als je een probleem hebt? De dealer daarentegen zit meestal om de hoek of in ieder geval in dezelfde plaats. Je hebt daar ook een meer persoonlijke relatie mee. Jij kent hem en hij kent jou – én je auto. Dat werkt toch allemaal veel prettiger voor beide partijen.”