Berkhofs onderneming groeide in de afgelopen jaren, mede door inbreng van Ben Mandemakers, via overnames van een omzet van vierhonderd miljoen euro naar een kleine achthonderd miljoen. Afgelopen april nam Van Mossel nog tien Peugeot-dealers over van Pouw Automotive, en half oktober kocht van Mossel  dealers van Ford en Kia, tezamen goed voor een omzet van zeventig miljoen euro.

De groei door overnames roept de vraag op of Van Mossel niet in dezelfde val trapt als Pouw en Koops Furness, twee grote dealerholdings die dit jaar roemloos ten onder gingen. Maar dat is niet zo, want overnames zouden voor Berkhof geen doel op zich zijn. Hij zag bijvoorbeeld ook af van de overname van bijna de gehele Koops-Furness Groep na een (teleurstellend) boekenonderzoek.  Later nam Berkhof wel stukken van Koops-Furness over. Eric Berkhof vindt dat alle werkmaatschappijen moeten bijdragen aan de winst. In de Van Mossel Groep zitten nu dealers van de merken VW, Audi, Opel, Peugeot, Land Rover, Ford en Kia.  Van Mossel heeft van Chevrolet, het GM-merk dat van de Europese markt is gehaald, nog een contract als service-partner.   

Berkhof kan de financiële risico’s spreiden. Soms financiert hij de overname met eigen geld, soms met geld van de bank. Bovendien kan Van Mossel terugvallen op de hulp van de joint venture met zakenpartner en vriend Ben Mandemakers, die rijk is geworden met zijn keukenimperium.  (bron: FD)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding