Dealerwereld gaat volledig op de schop

Het netwerk aan autodealers gaat de komende vijf jaar nog verder op de schop. Zeker een kwart van de nu nog overgebleven dealers zal alsnog verdwijnen terwijl de andere zich verder moeten aanpassen aan veranderd koopgedrag met de opkomst van online shoppen en ook moeten investeren in kleinere ‘satelliet’ vestigingen in drukbezochte winkelgebieden.

Dat staat in de nieuwe uitgave van het European Car Distribution Handbook. Volgens het boekwerk van het International Car Distribution Programme valt de bijl met name bij de aloude Europese volumemerken die tot nu toe het dichtste dealernet hebben. De kaalslag zal zich daarbij vooral voordoen in West-Europa en minder in Groot-Brittannië en Scandinavië waar de automarkt de laatste jaren wat minder zware klappen heeft opgelopen. Volgens het ICDP zijn veel dealers in die landen niet meer winstgevend te maken. ‘’De herstructurering zal snel voortschrijden waarbij tegelijkertijd ook regionale en plaatselijke netwerken van showrooms onder een centraal management zullen verschijnen.”

Volgens het handboek verkoopt een dealer in West-Europa gemiddeld nog maar 257 auto’s per jaar. Als de daling die zich de afgelopen jaren al heeft voorgedaan verder doorzet, dan zal tot 2020 nog eens 23 procent van de dealerbedrijven voor volumemerken het loodje leggen. Bij de premiemerken kan dat ‘beperkt’ blijven tot 19 procent. Dat betekent dat er in ons werelddeel bijna 8.500 dealers gaan verdwijnen en er uiteindelijk slechts 34.000 van die bedrijven overblijven. Hyundai en Kia zullen de groei van de laatste jaren echter door kunnen trekken en een klein 250 nieuwe dealers aan hun netwerk toe kunnen voegen.  

Dealerwereld gaat volledig op de schop - Automobielmanagement.nl

Dealerwereld gaat volledig op de schop

Het netwerk aan autodealers gaat de komende vijf jaar nog verder op de schop. Zeker een kwart van de nu nog overgebleven dealers zal alsnog verdwijnen terwijl de andere zich verder moeten aanpassen aan veranderd koopgedrag met de opkomst van online shoppen en ook moeten investeren in kleinere ‘satelliet’ vestigingen in drukbezochte winkelgebieden.

Dat staat in de nieuwe uitgave van het European Car Distribution Handbook. Volgens het boekwerk van het International Car Distribution Programme valt de bijl met name bij de aloude Europese volumemerken die tot nu toe het dichtste dealernet hebben. De kaalslag zal zich daarbij vooral voordoen in West-Europa en minder in Groot-Brittannië en Scandinavië waar de automarkt de laatste jaren wat minder zware klappen heeft opgelopen. Volgens het ICDP zijn veel dealers in die landen niet meer winstgevend te maken. ‘’De herstructurering zal snel voortschrijden waarbij tegelijkertijd ook regionale en plaatselijke netwerken van showrooms onder een centraal management zullen verschijnen.”

Volgens het handboek verkoopt een dealer in West-Europa gemiddeld nog maar 257 auto’s per jaar. Als de daling die zich de afgelopen jaren al heeft voorgedaan verder doorzet, dan zal tot 2020 nog eens 23 procent van de dealerbedrijven voor volumemerken het loodje leggen. Bij de premiemerken kan dat ‘beperkt’ blijven tot 19 procent. Dat betekent dat er in ons werelddeel bijna 8.500 dealers gaan verdwijnen en er uiteindelijk slechts 34.000 van die bedrijven overblijven. Hyundai en Kia zullen de groei van de laatste jaren echter door kunnen trekken en een klein 250 nieuwe dealers aan hun netwerk toe kunnen voegen.