Onderzoek: e-mobiliteit kost werk en omzet in garage

Wanneer de elektrificatie van auto’s in omvang toeneemt, zal dat de bezettingsgraad in autowerkplaatsen merkbaar beïnvloeden. Tot 2025 zou de werkplaatsbezetting met bijna acht procent kunnen afnemen en de aftersalesomzet tot ruim tien procent.

De Duitse universiteiten van Esslingen en Nürtingen-Geislingen hebben een onderzoek uitgevoerd en daaruit prognotiseert men tot 2025 een afname van de bezettingsgraad in autowerkplaatsen tussen 2,9 und 7,7 procent als gevolg van de verspreiding van de elektromobiliteit. Het verschil hangt af van welke van drie scenario’s voor het tempo van de verdere verspreiding van de elektrificatie men kiest.
De studie is uitgevoerd onder leiding van de professoren Norbert Schreier en Willi Diez in opdracht van het ministerie van Financiën en Economische Zaken van de deelstaat Baden-Württemberg en e-mobil GmbH. De drie geformuleerde scenario’s gaan uit van marktaandelen van de elektromobiliteit (inclusief volhybride) van respectievelijk 25, 50 en 75 procent van het wagenpark in 2025. Bij een groei tot 25 en 50 procent verwacht men afnames van de omzet van zo’n tweeënhalf procent. Bij de versnelde verspreiding van e-mobiliteit (75 procent aandeel in 2025) zou de omzet in de aftersales dalen met elf procent. Het werk neemt vooral af doordat er aan de aandrijflijn veel werk wegvalt ten opzichte van de traditionele aandrijvingen. Ook de winstgevende olieverversingen zijn bijna niet meer nodig. De toenemende toepassing van energieregeneratiesystemen zal de mate van slijtage van remschijven doen afnemen tot wel een derde deel, zo verwachten de onderzoekers.

Opleidingen
De studie maakt ook duidelijk dat het werkplaatspersoneel aanvullende kwalificaties zal moeten hebben en dat de werkplaatsen meer en/of andere equipment nodig hebben. De traditioneel geschoolde autotechnicus (mechanisch en elektronica) staat min of meer hulpeloos tegenover de elektrische installatie met de hoge spanning in de ev. Na de eerste aanvullende opleiding tot ‘elektrotechnisch unterwiesene Person’ kan de betrokkene in Duitsland nog niet veel beginnen met de hogespanninginginstallaties. Er zijn twee of drie verdere opleidingen nodig voordat de betrokkene zich mag wagen aan alle werkzaamheden. De werkplaatsen hebben aan equipment bijvoorbeeld laadstations nodig en speciaal gereedschap. Er zijn ook hef- en transportmiddelen nodig voor de batterijpakketten en eventueel een speciale werkplek. Voor brandstofcelauto´s zijn bovendien een gasalarminstallatie nodig, een waterstoflektester en een aardevoorziening.

Extra activiteiten
Het zijn geen goede berichten voor de autobedrijven waarvan het aantal werknemers in de periode 2000 tot 2013 in Duitsland al terugliep van 526 duizend tot 460 duizend. Om stagnatie en verdere krimp tegen te gaan wordt werkplaatsen geadviseerd voor extra activiteiten te zorgen, zoals aanleg en onderhoud van laadpalen bij de ev-bezitters, inbouw en onderhoud van Car-IT, onderhoud en reparatie van auto´s die in allerlei autodeelprogramma´s worden ingezet of het aanbieden van benzine- of dieselauto´s aan klanten die tijdelijk een auto met verbrandingsmotor nodig hebben.

Meer werk
Op de korte tot middellange termijn zou de verspreiding van de ev de werkplaatsen zelfs meer werk kunnen opleveren."In de basis gaat invoering van nieuwe producten en innovaties heel vaak tijdelijk gepaard met een verhoging van het aantal reparaties. Op het vlak van de aftersales zou zich door een groter aantal garantie- en coulance-acties ten minste op de korte termijn wat meer werk kunnen ontstaan." (bron: Automobilwoche)

Onderzoek: e-mobiliteit kost werk en omzet in garage - Automobielmanagement.nl

Onderzoek: e-mobiliteit kost werk en omzet in garage

Wanneer de elektrificatie van auto’s in omvang toeneemt, zal dat de bezettingsgraad in autowerkplaatsen merkbaar beïnvloeden. Tot 2025 zou de werkplaatsbezetting met bijna acht procent kunnen afnemen en de aftersalesomzet tot ruim tien procent.

De Duitse universiteiten van Esslingen en Nürtingen-Geislingen hebben een onderzoek uitgevoerd en daaruit prognotiseert men tot 2025 een afname van de bezettingsgraad in autowerkplaatsen tussen 2,9 und 7,7 procent als gevolg van de verspreiding van de elektromobiliteit. Het verschil hangt af van welke van drie scenario’s voor het tempo van de verdere verspreiding van de elektrificatie men kiest.
De studie is uitgevoerd onder leiding van de professoren Norbert Schreier en Willi Diez in opdracht van het ministerie van Financiën en Economische Zaken van de deelstaat Baden-Württemberg en e-mobil GmbH. De drie geformuleerde scenario’s gaan uit van marktaandelen van de elektromobiliteit (inclusief volhybride) van respectievelijk 25, 50 en 75 procent van het wagenpark in 2025. Bij een groei tot 25 en 50 procent verwacht men afnames van de omzet van zo’n tweeënhalf procent. Bij de versnelde verspreiding van e-mobiliteit (75 procent aandeel in 2025) zou de omzet in de aftersales dalen met elf procent. Het werk neemt vooral af doordat er aan de aandrijflijn veel werk wegvalt ten opzichte van de traditionele aandrijvingen. Ook de winstgevende olieverversingen zijn bijna niet meer nodig. De toenemende toepassing van energieregeneratiesystemen zal de mate van slijtage van remschijven doen afnemen tot wel een derde deel, zo verwachten de onderzoekers.

Opleidingen
De studie maakt ook duidelijk dat het werkplaatspersoneel aanvullende kwalificaties zal moeten hebben en dat de werkplaatsen meer en/of andere equipment nodig hebben. De traditioneel geschoolde autotechnicus (mechanisch en elektronica) staat min of meer hulpeloos tegenover de elektrische installatie met de hoge spanning in de ev. Na de eerste aanvullende opleiding tot ‘elektrotechnisch unterwiesene Person’ kan de betrokkene in Duitsland nog niet veel beginnen met de hogespanninginginstallaties. Er zijn twee of drie verdere opleidingen nodig voordat de betrokkene zich mag wagen aan alle werkzaamheden. De werkplaatsen hebben aan equipment bijvoorbeeld laadstations nodig en speciaal gereedschap. Er zijn ook hef- en transportmiddelen nodig voor de batterijpakketten en eventueel een speciale werkplek. Voor brandstofcelauto´s zijn bovendien een gasalarminstallatie nodig, een waterstoflektester en een aardevoorziening.

Extra activiteiten
Het zijn geen goede berichten voor de autobedrijven waarvan het aantal werknemers in de periode 2000 tot 2013 in Duitsland al terugliep van 526 duizend tot 460 duizend. Om stagnatie en verdere krimp tegen te gaan wordt werkplaatsen geadviseerd voor extra activiteiten te zorgen, zoals aanleg en onderhoud van laadpalen bij de ev-bezitters, inbouw en onderhoud van Car-IT, onderhoud en reparatie van auto´s die in allerlei autodeelprogramma´s worden ingezet of het aanbieden van benzine- of dieselauto´s aan klanten die tijdelijk een auto met verbrandingsmotor nodig hebben.

Meer werk
Op de korte tot middellange termijn zou de verspreiding van de ev de werkplaatsen zelfs meer werk kunnen opleveren."In de basis gaat invoering van nieuwe producten en innovaties heel vaak tijdelijk gepaard met een verhoging van het aantal reparaties. Op het vlak van de aftersales zou zich door een groter aantal garantie- en coulance-acties ten minste op de korte termijn wat meer werk kunnen ontstaan." (bron: Automobilwoche)