Beide merken blijven naast elkaar bestaan. Samen met De Vries blijven de overige drie werknemers van Nieuweautokopen.nl werkzaam voor de website; zij treden in dienst van Marktplaats. Het bedrag dat is gemoeid met de overname wordt niet bekendgemaakt.

Met de overname opent Marktplaats zijn deuren voor de verkoop van nieuwe auto’s, op een volgens directeur Olivier van Duijn logisch moment: "Er vindt een duidelijk zichtbare en voorspelbare verschuiving plaats naar online, als het gaat om het kopen en verkopen van nieuwe auto’s. Marktplaats is de drukstbezochte showroom van Nederland. Het is logisch om het aanbod voor de consument verder te verbreden van gebruikt naar nieuw." Volgens Paul de Vries moet de koppeling aan Marktplaats het vanzelfsprekend maken voor kopers van nieuwe auto’s om Nieuweautokopen.nl te bezoeken voor een prijsvoorstel."

Via de website Nieuweautokopen.nl kunnen consumenten aangeven in welk merk en model auto zij interesse hebben, inclusief type en uitrustingsniveau. Vervolgens wordt de klant gebeld door Nieuweautokopen.nl en geholpen met de benodigde informatie om tot een aankoop over te gaan. De klant wordt in contact gebracht met de preffered dealers van Nieuweautokopen.nl die de klant hun beste voorstel in prijs, beschikbaarheid en levertijd doet. De dealer die de klant een auto verkoopt betaald een Cost per Sale vergoeding.

Onderdeel van de overname zijn niet alleen de consumentensite, technologie en organisatie maar ook het Automotive Internet Lead Management Systeem (ILMS) dat Nieuweautokopen.nl aanbiedt aan dealerbedrijven, automotive holdings en importeurs. Het ILMS zou een aantoonbaar hogere conversie opleveren.