Uit onderzoek onder enkele honderden particuliere autoverkopers blijkt namelijk dat veel particulieren geen onbekende personen aan de deur willen krijgen wanneer zij hun auto te koop hebben staan. Ook weten ze vaak niet hoe ze op een veilige manier een proefrit kunnen laten maken door een potentiële koper.

800.000 occasions

Jaarlijks worden zo’n twee miljoen tweedehands auto’s verkocht in Nederland. Veertig procent daarvan, dus zo’n achthonderd duizend auto’s, loopt via consumenten onderling (C2C). Voor een proefrit wordt dan meestal afgesproken bij het huis van de verkoper van de auto. Maar wie tref je daar aan? En hoe veilig is het om met een zak geld in een onbekende buurt te lopen? Bijna de helft van de particuliere verkopers vindt het vervelend wanneer zij vreemden aan de deur krijgen. En bijna zestig procent vertrouwt de koper niet en vraagt een onderpand wanneer zij hun autosleutels weggeven voor een proefrit. "Omdat het particulier kopen of verkopen van een auto al genoeg onzekerheden met zich meebrengt, kwamen wij op het idee voor Fairpoints", aldus Thomas Edens, directeur van Finnik. Fairpoints moeten deze problemen oplossen. Het is een neutrale locatie bij een autobedrijf, waar koper en verkoper kunnen afspreken. De afspraak wordt online gemaakt op Finnik.nl, waarbij koper en verkoper hun gegevens achterlaten.


De eerste partijen hebben zich gelijk aangemeld. De gesprekken zijn als eerste gevoerd met een aantal universele autobedrijven in het noorden van Nederland. Komende weken worden bedrijven in het midden en het zuiden van Nederland benaderd. "Rond april verwachten wij een landelijke dekking te hebben met autobedrijven die zijn aangesloten", aldus Thomas Edens. De samenwerking met Groupauto maakt het voor veertienhonderd autobedrijven mogelijk om als Fairpoint te fungeren.

 

Mooie kans voor deelnemende bedrijven 

De Fairpoints fungeren niet alleen als neutrale handelsplek. Het is ook mogelijk een aankoopkeuring te laten verrichten of na de koop een onderhoudsbeurt af te nemen. Freek Blekxtoon, directeur van GroupAuto Nederland:  "De Fairpoints zijn een mooie kans voor onze deelnemende autobedrijven om hun bedrijf extra aantrekkelijk te maken voor ruim een miljoen consumenten die kopen en verkopen. Bovendien is dit een unieke service in Nederland, waar autobedrijven van de ketens CarXpert en AutoExcellent hun klanten, maar ook potentiële klanten, optimaal in kunnen faciliteren."


Finnik gelooft dat in Nederland geen mens onzeker zou moeten zijn over informatie of een beslissing rondom zijn of haar (toekomstige) auto. Dit kan alleen met voldoende inzicht. Daarom biedt Finnik informatie, inzicht, services en diensten die helpen om de beste keuze te maken. Finnik is onderdeel van VWE in Heerhugowaard.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding