Het concept is geïnspireerd op de Brand stores in andere sectoren, zoals die van Nespresso en Apple. Het draait om ruimtelijkheid en transparantie, in de kleuren wit, oranje en blauw. De klantervaring in de FordStore sluit volgens Gerard Bolder, Managing Director van Ford Nederland naadloos aan op de online aanwezigheid van het merk. "Internet heeft gezorgd dat klanten zich online oriënteren en vervolgens de winkel zoeken waar ze die willen kopen. Waar de online kennismaking ophoudt, gaat de FordStore verder."

Concreet kunnen geinteresseerde bezoekers in de FordStore live de auto van hun dromen kiezen en configureren op een levensgroot HD-scherm. Daarnaast zijn multimediale demo’s zien van de jongste Ford-technologieën, zoals de innovatieve opblaasbare veiligheidsgordels, Active Park Assist, of het SYNC2-systeem met voice control. Ook worden de FordStores de enige adressen in Nederland waar prospects het complete modellenprogramma live kunnen ontdekken, voelen en uitproberen. Zo krijgen uitsluitend deze nieuwe ‘superdealers’ de gloednieuwe Mustang in de showrooms, maar ook sportieve topmodellen zoals de Focus RS, innovatieve grensverleggers zoals de C-MAX Plug-in Hybrid, de Edge en de Vignale-modellenlijn.

Onder het nieuwe Vignale-label biedt Ford extra hoogwaardige uitvoeringen van de Mondeo en S-MAX. In de FordStores is daarvoor een eigen afdeling ingericht, vergelijkbaar met een dedicated shop-in-shop. Daarnaast is er voor de Vignale-klant een persoonlijke  relatiebeheerder, haal- en brengservice bij onderhoud, VIP-treatments en uitnodigingen voor bijzondere evenementen.

De zes eerste FordStores in Nederland worden nog dit jaar geopend op zichtlocaties in Amsterdam, Almere, Beek (L.), Utrecht, Zaandam, Zwolle. In 2016 volgen er nog eens negen. Daardoor ontstaat er een landelijk dekkend netwerk, naast het bestaande dealernetwerk. In heel Europa richt de fabrikant dit jaar meer dan tweehonderd FordStores in. Doel is er in 2016 vijfhonderd te hebben.