Van Gent Autobedrijf beheerst de kunst van klanttevredenheid tot in de puntjes want het is voor de zevende keer op rij dat deze dealer de onderscheiding in ontvangst mocht nemen. De ‘Ichiban’ is overhandigd door Johan van Zyl, de ceo van Toyota Motor Europe (TME). De feestelijke uitreiking, die werd bijgewoond door alle winnende Europese Toyota-dealers, vond plaats in Madrid. "Ook al is het de zevende keer op rij dat we de prijs in ontvangst mogen nemen, het blijft speciaal", vindt dealer Wim van Gent. "Je mag best weten, soms is het een strijd. Maar iedereen binnen het bedrijf heeft wederom voor onze klanten zijn uiterste best gedaan. En we blijven strijden, dus wie weet mogen we de ‘Ichiban’ ook volgend jaar in ontvangst nemen." Dat Toyota zijn Europese dealers op het gebied van klanttevredenheid toetst, is een vast onderdeel binnen de bedrijfsvoering. Voort de Ichiban wordt elke dealer beoordeeld op hun klanttevredenheidsprestaties. Dit keer ging het om 2,3 duizend Europese Toyota-dealers.

Ichiban (nummer één) komt uit het Japans en is ontleend aan ‘Okyakusama Ichiban’ wat vertaald kan worden als ‘de klant staat voorop’. Dit sluit aan bij de wereldwijde strategie waarbij de Toyota-rijder altijd centraal staat. Sinds de eerste Ichiban in 2007 werd uitgereikt, is de klanttevredenheid bij dealers gestegen met 52 procent (sales) en 47 procent (after sales).
Toyota werd op 23 april jongstleden overall winnaar van de Customer Centric DNA Award 2015. Daarmee is Toyota volgens consultancybureau Bearingpoint – de initiatiefnemer van de award – het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland. Meer hierover in Automobiel Management Magazine van juni.