Borgward is na 54 jaar terug. Het merk was in zijn tijd de derde autofabrikant van Duitsland maar hield in 1961 vanwege financiële problemen op te bestaan. Foton verwierf vorig jaar de rechten op het merk Borgward. De productie van de BX7 gaat begin 2016 van start in een fabriek in Beijing, van waaruit in eerste instantie de Chinese markt en de regio zullen worden bediend. Borgward verwacht tegen eind 2016 een distributienetwerk in China te hebben van honderd dealers. Topman Ulrich Walker arriveerde vorige week in Beijing om te spreken met vertegenwoordigers van driehonderd dealerbedrijven waarvan er ruim 230 door het tekenen van een letter of intent hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in een Borgward-franchise. De BX7 krijgt in China te maken met niet te onderschatten concurrenten als de Audi Q5, de BMW X3 en de Mercedes-Benz GLC.
Half miljoen per jaar 

Ceo Ulrich Walker was voorheen de baas van Daimler Northeast Asia verantwoordelijk voor alle operaties van Daimler in China, Hong Kong, Taiwan en Zuid-Korea voor Mercedes-Benz Car, Truck en Financial Services. Walker zei op de IAA dat zijn bedrijf op de middellange termijn jaarlijks een half miljoen auto’s wil verkopen. Gestart wordt met de middelgrote suv BX7, daarna volgen twee kleinere suv’s, een sedan en een bedrijfswagen. Volgens Walker wordt er ook gewerkt aan een elektrische auto. In ieder geval wil het nieuwe Borgward zich profileren als een ‘toegankelijk premiummerk’.
Walker kondigde aan beheersbare stappen te zullen zetten en zei dat het voordeel van een klein bedrijf als Borgward is dat er nauwelijks overheadkosten zijn zoals die bij de grote fabrikanten bestaan. Overigens zoekt hij wel investeerders die zijn bedrijf op de langere termijn de kans moete bieden om uit te breiden.  (HHemmes)