To Bot or not to Bot: De opkomst van chatbots

Chat is bezig aan een enorme opmars en niet alleen als helpdesks op social media. Online chatfuncties begeleiden consumenten steeds vaker in het zoekproces. Veel bedrijven kiezen voor een chatbot om hun klantenservice te verbeteren en de conversie te verhogen. Hoe kun je hier als autodealer op inspelen? Marktplaats schetst de ontwikkelingen en geeft tips.

Voor de consument blijft het gesprek met de dealer een belangrijke factor in het aankoopproces. Live chat en chat bots bieden hiervoor een uitkomst. De chatbot functioneert als een virtuele assistent en kan gezien worden als een verfijnde vorm van een FAQ.

Bots beantwoorden vragen en kunnen een dialoog voeren over het onderwerp dat wordt gezocht. Men verwacht dat een mens beter in staat is om een helder en goed lopend gesprek te voeren, maar tech giganten als Google, Facebook en Microsoft zetten nu al 100 procent in op chatbots. De verwachting is dat chatbots binnen afzienbare tijd deel zijn van ons dagelijks leven.  

Chatbot in de praktijk

Een sterk voorbeeld van een chatbot is Amazon Echo. Dit is een slimme virtuele assistent die je vragen kunt stellen en opdrachten kunt geven, die vervolgens door de dienst worden beantwoord of uitgevoerd. Natuurlijk is deze dienst gekoppeld aan de webshop van Amazon. Je kunt hiermee dingen bestellen in de webwinkel of bijvoorbeeld boeken laten voorlezen.

In het begin zullen we vooral via tekst met de bots communiceren, maar de volgende stap is stembesturing. Michiel de Jong, Hoofd Marketing Automotive bij Marktplaats: "Wij verwachten dat chat een tussenstap is naar spraakgestuurde oplossingen zoals ‘Siri’ van Apple & ‘Echo’ van Amazon. Gebruikers hoeven dan geen muis of toetsenbord meer te gebruiken en zoekopdrachten en vragen kunnen dan nog sneller worden uitgevoerd. Het live karakter van internet wordt steeds belangrijker."

Breng het dealerschap naar de klant

Dit betekent dat je als dealer niet meer opzoek moet naar de perfecte website, maar juist naar de perfecte omgeving waar de klant informatie kan inwinnen. Dealers moeten de klant niet meer vragen om naar hen toe te komen, maar het dealerschap naar de klant toebrengen. Fiat Brazil doet dit perfect met de Livestore, zie onderstaande video. FaceTime en Periscope, de live streaming App van Twitter, bieden mogelijkheden om zelf simpel video content live te streamen en vragen direct te beantwoorden van kijkers. Als dealer kun je zo direct online interacteren met je klant.

"De jarenlange discussie binnen de branche over hoeveel uur je erover mag doen om een lead of vraag te beantwoorden is anno 2016 een achterhaald topic. De klant van 2016 wil nu antwoord en het is aan de dealer om die vraag te beantwoorden om als winnaar uit te komen!" 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

To Bot or not to Bot: De opkomst van chatbots - Automobielmanagement.nl

To Bot or not to Bot: De opkomst van chatbots

Chat is bezig aan een enorme opmars en niet alleen als helpdesks op social media. Online chatfuncties begeleiden consumenten steeds vaker in het zoekproces. Veel bedrijven kiezen voor een chatbot om hun klantenservice te verbeteren en de conversie te verhogen. Hoe kun je hier als autodealer op inspelen? Marktplaats schetst de ontwikkelingen en geeft tips.

Voor de consument blijft het gesprek met de dealer een belangrijke factor in het aankoopproces. Live chat en chat bots bieden hiervoor een uitkomst. De chatbot functioneert als een virtuele assistent en kan gezien worden als een verfijnde vorm van een FAQ.

Bots beantwoorden vragen en kunnen een dialoog voeren over het onderwerp dat wordt gezocht. Men verwacht dat een mens beter in staat is om een helder en goed lopend gesprek te voeren, maar tech giganten als Google, Facebook en Microsoft zetten nu al 100 procent in op chatbots. De verwachting is dat chatbots binnen afzienbare tijd deel zijn van ons dagelijks leven.  

Chatbot in de praktijk

Een sterk voorbeeld van een chatbot is Amazon Echo. Dit is een slimme virtuele assistent die je vragen kunt stellen en opdrachten kunt geven, die vervolgens door de dienst worden beantwoord of uitgevoerd. Natuurlijk is deze dienst gekoppeld aan de webshop van Amazon. Je kunt hiermee dingen bestellen in de webwinkel of bijvoorbeeld boeken laten voorlezen.

In het begin zullen we vooral via tekst met de bots communiceren, maar de volgende stap is stembesturing. Michiel de Jong, Hoofd Marketing Automotive bij Marktplaats: "Wij verwachten dat chat een tussenstap is naar spraakgestuurde oplossingen zoals ‘Siri’ van Apple & ‘Echo’ van Amazon. Gebruikers hoeven dan geen muis of toetsenbord meer te gebruiken en zoekopdrachten en vragen kunnen dan nog sneller worden uitgevoerd. Het live karakter van internet wordt steeds belangrijker."

Breng het dealerschap naar de klant

Dit betekent dat je als dealer niet meer opzoek moet naar de perfecte website, maar juist naar de perfecte omgeving waar de klant informatie kan inwinnen. Dealers moeten de klant niet meer vragen om naar hen toe te komen, maar het dealerschap naar de klant toebrengen. Fiat Brazil doet dit perfect met de Livestore, zie onderstaande video. FaceTime en Periscope, de live streaming App van Twitter, bieden mogelijkheden om zelf simpel video content live te streamen en vragen direct te beantwoorden van kijkers. Als dealer kun je zo direct online interacteren met je klant.

"De jarenlange discussie binnen de branche over hoeveel uur je erover mag doen om een lead of vraag te beantwoorden is anno 2016 een achterhaald topic. De klant van 2016 wil nu antwoord en het is aan de dealer om die vraag te beantwoorden om als winnaar uit te komen!" 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding