Een aantal van hen krijgt een nieuw contract dat is gebaseerd op prestatie en promotie. "Daarvan zullen prestatie-gerichte dealers profiteren. Het verschil in prestaties binnen ons Europese netwerk is te groot, dat konden we niet langer negeren," zegt directeur verkoop en marketing Peter Kuespert tegenover het Duitse vakblad Automobilwoche. Hij benadrukt dat er in de nieuwe contracten minder nadruk wordt gelegd op het volgen van bepaalde standaarden. "In plaats van daarop gebaseerde marges betalen we voortaan prestatiegerichte bonussen op basis van verkoopcijfers en klanttevredenheid."

Hoeveel Opel- en Vauxhall dealers uiteindelijk zullen verdwijnen, heeft de Franse eigenaar van die merken nog niet duidelijk gemaakt. In veel automedia wordt de laatste tijd steeds gesuggereerd dat minstens één op de drie dealers moet vertrekken. Directeur Stephen Norman van de Britse tak Vauxhall zegt: "Er komt een vermindering. Maar vandaag de dag zijn we het op één na grootste merk in Groot-Brittannië na Ford met ook het op Ford na grootste dealernetwerk. Na de rationalisatie zijn we nog altijd het op één na grootste merk met het op één na grootste dealernetwerk."

Eerder verklaarde woordvoerder Jeroen Maas tegenover Automobiel Management dat Opel Nederland voorlopig geen reden ziet om verder in het dealernetwerk te snijden. "Opel heeft in Nederland gedurende de afgelopen jaren al intensief gewerkt aan structurering van het dealernetwerk en zal continu blijven werken aan een stabiel, rendabel en kwalitatief hoogstaand netwerk. We zijn dus al klaar voor de toekomst, maar zullen uiteraard doorlopend blijven monitoren, aangezien marktomstandigheden en dus ook de retailbusiness aan veranderingen onderhevig blijven," aldus de reactie van Opel Nederland.