Op grond van die goede cijfers heeft d’Ieteren de groeiverwachting voor heel 2018 naar boven bijgesteld van 5 tot 10 procent naar 10 á 15 procent.

De autodivisie leverde bijna de helft van de omzet op en kon de winst met 31,1 procent opvoeren naar 92 miljoen euro. Van die verkopen kwam 1,78 miljard van nieuwe auto’s, 10 procent meer dan een jaar eerder.

Dat is grotendeels te danken aan het succes van de SUV’s zoals de VW T-Roc.

D’Ieteren Auto wist in de eerste zes maanden 73.178 voertuigen te verkopen, een groei met nog geen twee procent, maar kon haar marktaandeel wel licht opvoeren naar 21,95 procent. Het Belgische VW-bedrijf verwacht in de tweede helft van het jaar wat minder te draaien door de problemen die de VW-groep heeft met de nieuwe WLTP-eisen.

De andere helft van de groepsomzet kwam van Belron, één van de grootste autoglasspecialisten ter wereld. CarGlass en haar zusterbedrijven bedienden in de eerste jaarhelft 9,25 miljoen klanten. Die divisie, die tegenwoordig voor 40 procent eigendom is van een financieringsbedrijf, kon de aangepaste winst met 26,8 procent opvoeren naar 146 miljoen euro.

Bij Belron komt de helft van de omzet uit Europa, de rest uit andere delen van de wereld. Een deel van de omzetgroei is te danken aan een nieuwe activiteit, het onderhoud en de reparatie van woningen waartoe d’Ieteren een bedrijf in Australië overnam.