Belgische VW-dealer moet collega’s opkopen

Rond de 25 grote Belgische dealers in Volkswagen en andere merken uit de groep worden gedwongen om kleinere collega’s in de omgeving op te kopen. Dat brengt een aantal van die mega-dealers echter in financiële problemen, meldt het economische dagblad De Tijd.

Volgens De Tijd vraagt de Volkswagen Groep dealers in heel Europa voor eind van deze maand een nieuw contract te tekenen. VW wil het dealernetwerk daarmee drastisch saneren wat in België leidt tot het verdwijnen van tientallen vertegenwoordigingen. Van de voorheen 171 concessiehouders moeten er in 2020 niet meer dan zo’n 25 ‘area leaders’ overblijven, heeft importeur d’Ieteren de relaties laten weten. "Binnenkort breekt voor een 25-tal Belgische verkopers van Volkswagen een bijzonder moment aan,” aldus De Tijd.

Door concessies te bundelen wil D’Ieteren, dat één op de vijf auto’s in België verkoopt, de erg lage rendabiliteit van de dealers opkrikken. Het aantal verkooppunten van VW, Audi, Seat en Skoda zal uiteindelijk niet veel dalen. "Maar terwijl elke garage vroeger een boekhouder als manusje-van-alles in dienst had, moet één superdealer de hr, IT of marketing van verschillende garages goedkoper, beter en moderner organiseren", omschrijft de Belgische krant. Volgens Denis Gorteman, de CEO van d’Ieteren Auto, is de kans groot dat de consolidatie al voor 2020 rond is. "Onze partners beseffen dat deze oefening nodig is", zegt Gorteman. D’Ieteren zet langs alle kanten druk op de dealers. Garages die niet mee willen of mogen in de nieuwe structuur, worden opgezegd als concessiehouder, al ontkent d’Ieteren dat. Waar de importeur kansen ziet, neemt d’Ieteren ook zelf dealerbedrijven over.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Belgische VW-dealer moet collega’s opkopen - Automobielmanagement.nl

Belgische VW-dealer moet collega’s opkopen

Rond de 25 grote Belgische dealers in Volkswagen en andere merken uit de groep worden gedwongen om kleinere collega’s in de omgeving op te kopen. Dat brengt een aantal van die mega-dealers echter in financiële problemen, meldt het economische dagblad De Tijd.

Volgens De Tijd vraagt de Volkswagen Groep dealers in heel Europa voor eind van deze maand een nieuw contract te tekenen. VW wil het dealernetwerk daarmee drastisch saneren wat in België leidt tot het verdwijnen van tientallen vertegenwoordigingen. Van de voorheen 171 concessiehouders moeten er in 2020 niet meer dan zo’n 25 ‘area leaders’ overblijven, heeft importeur d’Ieteren de relaties laten weten. "Binnenkort breekt voor een 25-tal Belgische verkopers van Volkswagen een bijzonder moment aan,” aldus De Tijd.

Door concessies te bundelen wil D’Ieteren, dat één op de vijf auto’s in België verkoopt, de erg lage rendabiliteit van de dealers opkrikken. Het aantal verkooppunten van VW, Audi, Seat en Skoda zal uiteindelijk niet veel dalen. "Maar terwijl elke garage vroeger een boekhouder als manusje-van-alles in dienst had, moet één superdealer de hr, IT of marketing van verschillende garages goedkoper, beter en moderner organiseren", omschrijft de Belgische krant. Volgens Denis Gorteman, de CEO van d’Ieteren Auto, is de kans groot dat de consolidatie al voor 2020 rond is. "Onze partners beseffen dat deze oefening nodig is", zegt Gorteman. D’Ieteren zet langs alle kanten druk op de dealers. Garages die niet mee willen of mogen in de nieuwe structuur, worden opgezegd als concessiehouder, al ontkent d’Ieteren dat. Waar de importeur kansen ziet, neemt d’Ieteren ook zelf dealerbedrijven over.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding